— Det er en forsinket europeisk trend som nå rammer fergetrafikken fra Norge, sier forsker Arne Rideng ved Transportøkonomisk Institutt.

— Endringene er dramatiske, og rammer særlig Vestlandet, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line, Norges største fergeselskap.

Fra slutten på 1990-tallet stupte passasjertallene ute i Europa, mens Norge bare hadde mindre nedgang. På Kontinentet, i Middelhavet, Østersjøen og mellom Irland og England ble fergerute etter fergerute lagt ned.

Flere årsaker

Det er flere årsaker til at en rekke fergeruter til og fra Norge nå legges ned:

  • Lavprisruter med fly tar stadig større markedsandeler.
  • Det vært overkapasitet i markedet.
  • Selv om oljeprisene nå er på vei ned, har fergeselskapene vært gjennom en periode med skyhøye bunkerskostnader.
  • Vi velger mer eksotiske reisemål.

— Det er særlig konkurransen fra lavprisselskapene som slår ut. Nå kan det være billigere å reise med fly enn det er å ta ferge, sier Arne Rideng.

Lavpriskonseptet i flytrafikken kom senere til Norge enn ellers i Europa. Det kan forklare at fergeselskapene først nå for alvor merker konkurransen.

— Noe av forklaringen ligger også i en endring i reisevanene. Det er ikke lenger godt nok å ta danskebåten, sier Rideng.

Bergen hardest rammet

Bergen blir hardest rammet av innskrenkningene. Tre av fire ruter herfra er borte. Ved nyttårstider forsvant Color Lines «Prinsesse Ragnhild» og ruten til Hirtshals. Åtte måneder senere seilte DFDS siste tur til Newcastle. I januar forsvinner en gammel traver, Smyril Line, fra Bergen. Da opphører vinterturene med «Norrøna» til Hanstholm og sommerruten til Færøyene og Island.

— Heldigvis blir noe av trafikkreduksjonen fanget opp av nye flyruter til Flesland, men utviklingen er ikke gunstig. Nedleggelsen av Englandsruten slår mest negativt ut, sier reiselivsdirektør Ole Warberg.

Color Line med ny profil

Forsker Arne Rideng peker på at det er basisrutene som overlever, og viser til Color Line på ruten fra Oslo til Kiel. Her har selskapet satt inn to gigantiske cruiseferger, «Color Fantasy» og «Color Magic», med plass til 2700 passasjerer.

— Folk vil ha cruiseopplevelser og god mat på reiser som krever overnatting, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.

Han er spent på hvordan finanskrisen slår ut for dette markedet.

— På ruten Oslo-Kiel merker vi allerede en nedgang i antall firmaturer, sier han.

Color Line har forlatt det tidligere danskebåtkonseptet og satt inn to hurtiggående ferger mellom Larvik, Kristiansand og Hirtshals. Også her har selskapet økt kapasiteten pr. døgn.

— Omleggingen til hurtiggående ferger uten overnatting har gitt oss en kraftig trafikkvekst på disse to strekningene, sier informasjonsdirektør Mathisen.

Hva mener du om nedleggelsene? Si din mening nedenfor.

Bergens Tidende
Sunde, Helge
Helge Sunde