Knut Gjerseth Olsen

— Lener du deg bakover når du kjører, blir det billig. Lener du deg fremover, blir det dyrt, sier leder i Senior MC Norge, Odd Bjørn Meling.

Han snakker om forsikring av motorsykler - Harleyer er billige, racere dyre. Forsikringsprisene varierer voldsomt fra selskap til selskap og fra sykkel til sykkel.

Kraftig prisøkning

De billigste forsikringene selges for et par tusen kroner, mens de dyreste koster om lag 50.000 kroner i året. Og jo raskere sykkelen er, jo dyrere er det gjerne å forsikre den.

— Statistikk viser at det er flere ulykker forbundet med disse, sier Anne Brith Aase Mo i Gjensidige Forsikring.

— Harleyer kjører generelt saktere enn racersykler. Dermed er det mindre risiko forbundet med dem, sier hun.

Prisene på forsikring av motorsykler har steget jevnt siden 1970-tallet. Det er skjedd på grunn av en stadig økning i ulykker. Verst var det rundt århundreskiftet.

— Da skrudde alle forsikringsselskapene opp prisene, forteller Meling.

Samtidig førte faktisk økt konkurranse fra nett- og telefonbaserte selskaper til at prisene gikk opp. Selskapene ville kvitte seg med de mest ulykkesutsatte, og dermed mest ulønnsomme, kundene.

— Det ble hard konkurranse mellom selskapene, og mange av dem forsøkte å kvitte seg med motorsyklister. Folk fikk titusener i prisøkning og ble nødt til å si opp forsikringen, sier Meling.

Informasjonsrådgiver Svein Erik Rastad i Vesta nekter for at selskapet har skrudd opp prisene for å jage vekk kunder.

— Prisøkningen kom av at en risikovurdering av motorsykler nå ligger til grunn. De andre kundene er ikke interessert i å subsidiere motorsyklister, sier Rastad.

Store forskjeller

De siste årene har imidlertid enkelte selskaper funnet ut at det er mulig å tjene penger på motorsyklistene også. Det gjør de gjennom å prise ut kundene som er mest ulykkesutsatte.

Slik blir høy fart og lav alder dyrt, mens «snillere» sykler med voksne førere er blitt billigere å forsikre.

Prisene er også falt noe siden det er færre motorsykkelulykker enn tidligere. Ifølge Meling kjører flere kvinner enn tidligere, og i tillegg er motorsyklister gjerne voksne mennesker.

— Vi hadde en total gjennomgang i fjor vår, og nå mener vi at prisene skal gjenspeile risikoen forbundet med de forskjellige modellene. Det er blitt billigere å forsikre «snilleste» syklene, sier Aase Mo i Gjensidige.

Hos konkurrenten Vesta må en 25-åring betale omtrent dobbelt så mye for å forsikre en verstingsykkel som Suzuki GSX-R. Hos If vil de ikke engang selge slike forsikringer.

— Hvorfor ikke?

— Med begrenset kjøreerfaring blir risikoen ekstrem hvis man går rett på de drøyeste modellene. Det synes vi ikke at de andre kundene skal betale for, sier Stig Bergskaug i If Skadeforsikring.

Stavanger Aftenblad/Bergens Tidende