Forbrukerombudet mener at Ludo Store driver med villedende markedsføring, og varslet i dag tiltak mot selskapet dersom de ikke endrer markedsføringen av iPhone 4, melder Aftenposten.no.

Bakgrunnen for ombudets reaksjon er omtale i media og flere forbrukerhenvendelser. En Ludo-kunde påpeker at selskapet selger iPhone 4 uten at det tilbys MicroSim-kort, slik at man kan bruke telefonen.

MicroSim er et SIM-kort som er 52 prosent mindre enn et vanlig SIM-kort, og som iPhone 4 krever.

Ludo Store er en nettbutikk og en del av Ludo-familien, Idar Vollviks nye satsning. Butikken selger mobiltelefoner uten låser som binder kundene til spesielle teleoperatører.

Utilgjengelig SIM-kort

Ombudet reagerer på at Ludo Store unnlater å opplyse om at MicroSim nesten er umulig å oppdrive i Norge.

— Det er et klart prinsipp at alle vesentlige begrensninger i en vare skal fremgå av markedsføringen, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Bente Øverli.

Anbefalte saksen

Hos Ludo Store skal kunden ha fått opplyst at hun kunne klippe til sitt gamle SIM-kort, slik at det passet i den nye telefonen. Hun fikk også vite at dersom hun gjorde dette, ville reklamasjonsretten opphøre.

— Etter det Forbrukerombudet kjenner til er det ikke mulig å klippe til et vanlig SIM-kort, slik at dette får form som et MicroSim-kort, og bruke dette i en iPhone 4, ifølge jurist Bård Solem ved Forbrukerombudet.

Årsaken er at MicroSim-kort støtter funksjonalitet i Iphone 4, som vanlige SIM-kort ikke støtter.

Dermed ender Ludo Stores anbefaling med at man sitter igjen med både et ubrukelig SIM-kort og en telefon som ikke virker.

Krever endring

Forbrukerombudet krever nå at dette blir tatt med i markedsføringen av produktene på nettbutikkene ludomegastore.no og ludostore.no.

Kjøperne skal også få denne informasjonen på kundetelefonen til selskapet.

- Klart om fire uker

  • De fleste operatørene i verden har hatt problemer med å få tak i MicroSim-kort. Sånn er det med oss også. Vi regner med å ha kort klare innen fire uker. Vi vil ettersende kortene til kundene, sier Ludo-gründer Idar Vollvik til Aftenposten.

Han understreker at selskapene hans selvfølgelig skal bestrebe seg på å følge spillereglene.

— Vi har ingen problemer med å etterleve Forbrukerombudets ønske om mer informasjon, sier Vollvik.

Kan få penger tilbake

Har du kjøpt iPhone 4 av selskapet og ikke har fått de nødvendige opplysningene, har du rett til få pengene tilbake, dersom selskapet ikke ordner opp på en annen måte, ifølge kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Om man ikke kommer til enighet i saken, kan misfornøyde kunder ta kontakt med Forbrukerrrådet for megling, eller Forbrukertvistutvalget.

Antennetrøbbel

Det amerikanske Consumer Reports har testet iPhone 4 i sitt laboratorium og funnet store problemer med antennen på den nye telefonen. Problemet består i at dersom man holder i telefonen slik at hånden dekker det nederste venstre hjørnet vil telefonen helt eller delvis miste telefonsignalet. Les rapporten her .

— Da forbrukerne er vant til at de kan ringe med telefonen uansett hvordan de holder den, er det viktig at forbrukerne tydelig informeres om dette problemet med iPhone 4 før de kjøper telefonen, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet Bente Øverli som oppfordrer bransjen til å sørge for å gjennomgå markedsføringen sin for å påse at begrensingene fremkommer.