Selskapet lover at alle skal få svar, men det er nok ikke alle som får penger.

— Det er åpenbart en del uberettigede krav i bunken – alt fra taxiturer over lange avstander/landegrenser til kennelopphold for bikkjer. Det er ikke alle som har magemål for hva man kan kreve refundert av flyselskapet. Vi hadde for eksempel en som tok taxi fra Faro i Egypt til nord i Tyskland, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.

Hun anslår at selskapet har mottatt rundt 160.000 henvendelser fra passasjerer som ikke fikk brukt flybillettene sine da asken skapte reisekaos i Europa. Selskapet har foreløpig ikke oversikt over totalsummen på kravene.

Skånvik sier hun har forståelse for at noen kan bli utålmodige når de må vente lenge, men hun understreker at alle krav skal behandles skikkelig.

— Noen går nærmest «automatisk», det vil si alle dem som skal ha igjen for ubrukte flybilletter. Men vi har fremdeles en god del igjen på andre krav, og det kommer fremdeles inn nye henvendelser.

Ifølge IATA, Det internasjonale flytransportforbundet, tapte flyselskapene samlet i overkant av en milliard kroner om dagen mens askekaoset sto på.