Ifølge DnB NOR er flere personer over hele landet blitt oppringt av en person som oppgir at han er politimann.

Personen fremstår som velinformert og serverer troverdige historier, forteller de som er blitt forsøkt lurt. Så sent som for noen uker siden advarte politiet i Haugesund mot en falsk politimann som opererte på samme måte.

Ifølge DnB NOR opplyser personen blant annet at det er gjort belastninger på kundens kort i utlandet. Personen stiller mange spørsmål, og ber om kortnummer, utløpsdato og koder.

Ga fra seg kode

– Det har vært en del tilfeller. I ett tilfelle har en kunde gitt fra seg slike opplysninger. Kunden ble imidlertid mistenksom og ringte umiddelbart banken for å sperre kortene sine, opplyser informasjonsdirektør Eivind Grønstad i DnB NOR til NTB.

DnB NOR kjenner til at svindelforsøkene har pågått i noen dager. Bare i Østfold er det registrert fem slike svindelforsøk på svært kort tid.

– Det tikker inn henvendelser her og der hele tiden. Det kan være folk som har latt seg lure uten å melde fra. Vi har ingen indikasjoner på at penger er gått ut fra kontoer, men det kan vi ikke si sikkert, innrømmer informasjonsdirektøren.

Ifølge Grønstad har den falske politimannen ringt rundt til folk i noen dager.

– Vi har også sett dette tidligere og tror folk er naturlig skeptiske. Uansett advarer vi folk mot å oppgi kontonummer, utløpsdato og koder, sier han.

Ekstrem varsomhet

Banken ber folk om å vise ekstrem varsomhet, og understreker at koder aldri må oppgis verken på telefon eller e-post, selv om det er politi, offentlige personer eller folk som sier de er bankens ansatte, som ringer.

Dersom du skulle være så uheldig å bli lurt, og penger forsvinner fra kontoen din før du rekker å sperre kontoene, er det ikke sikkert du får pengene tilbake.

– Normalt vil banken dekke tap, men det blir en vurdering av aktsomhet. Når du mottar kort og koder blir du informert om at du ikke skal gi fra deg opplysningene til noen, understreker Grønstad.

Verken Nordea eller SR-Bank har fått slike henvendelser den siste tiden, men konserndirektør Tor Kristian Haugland i SR-Bank sier dette ikke er noe nytt fenomen.

– Vi opplever støtt og stadig at mennesker blir oppringt, sier han.