Norske brukere av Facebook kan fra tirsdag dele sin innstilling til å bli organdonor med alle sine venner på Facebook — eller et utvalg av dem. Informasjonen om at du er positiv til å være organdonor legges inn som en «livshendelse» på tidslinjen din.

— Som bruker bestemmer du selv hvem du vil fortelle at du har tatt en avgjørelse om organdonasjon. Det legges ut på tidslinjen som en livshendelse. Når du deler denne informasjonen har du også en link til stiftelsen organdonasjon der du kan få ytterligere informasjon om hvordan organdonasjon foregår i Norge, sier Thomas Myrup Kristensen som er policy-direktør for Facebook i Norden, til NTB.

Ikke register

I motsetning til en rekke andre land, har ikke Norge innført et eget register over organdonorer.

— Vi ønsker heller ikke et offisielt register, fordi erfaringene viser at antall donorer går ned. Verken Stiftelsen Organdonasjon, helsevesenet eller andre ønsker å innføre register i Norge, sier informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon Troels Normann Mathisen.

Pårørende

Linken fra Facebook vil gå til organisasjonens hjemmeside der du inviteres til å fylle ut informasjon i en egen mobilapp der du informerer dine nærmeste om at du sier ja til organdonasjon.

Bare en halv prosent av de som dør kan benyttes som donorer. I Norge tar helsevesenet som utgangspunkt at alle kan være donorer. Pårørende blir spurt. Men ikke for å ta stilling til donasjon.

— De pårørende blir spurt om hvilken holdning den avdøde hadde til donasjon. De har en mulighet til å nekte, men det er holdningen til den avdøde som er det sentrale, sier Normann Mathisen.

Enkel og pragmatisk

Han mener den nye Facebook-tjenesten er nok en «enkel og pragmatisk» måte å meddele sitt standpunkt til donasjon. Stiftelsen Organdonasjon har fra før av en egen Facebook-side som hele 234.700 nordmenn «liker».

— Med en innebygget funksjon i Facebook har vi sjansen til å nå atskillig flere nordmenn enn de som har vært inne på vår side, sier Troels Normann Mathisen.

Økt oppmerksomhet

I USA, Storbritannia og ni andre land er tjenesten allerede introdusert med en direkte kobling til offisielle donorregistre.

— Vi har sett at Facebook også kan brukes til ting der folk har bruk for hjelp. Hos oss handler det om å få brukt det sosiale mediet til å få økt oppmerksomhet rundt organdonasjon. Vi ønsker at brukerne tar stilling til organdonasjon og deler dette med sine venner, sier Thomas Myrup Kristensen i Facebook.

Ikke reklame

Verken Stiftelsen Organdonasjon eller andre vil få innsikt i hvem som bruker Facebook til å fortelle venner eller verden at de er donorer.

— Vi garanterer at disse opplysningene kun vil stå hos de vennene du har valgt å dele opplysningene med. Disse opplysningene blir ikke brukt til noe annet. Man kan ikke sende reklame til folk som har meldt at de er donor. Informasjonen er helt låst av, og ligger separat i våre systemer, forsikrer Myrup Kristensen.

Både Facebook og Stiftelsen Organdonasjon er spente på mottakelsen i Norge, som ikke har donorregister. I andre land har tilstrømningen av nye donorer økt med opptil 500 prosent etter lansering av Facebook-tjenesten.

— Det er vanskelig å spå hvordan det vil slå ut. Men vi har et håp om at det vil ha en positiv effekt med at flere tar stilling til organdonasjon, sier Thomas Myrup Kristensen til NTB.

Synspunkter på saken? Si din mening her.

FS00038709.jpg