Flere faller for fristelsen til å plusse på litt ekstra på forsikringskravet, skriver Aftenposten. I jakten på forsikringssvindlerne, undersøker forsikringsselskapene hva slags informasjon som finnes om kundene på internett.

— Når våre saksbehandlere rapporterer inn mistanke om forsikringssvindel, er det fast rutine å søke på navnet til vedkommende på Google. Da kommer informasjon fra en rekke ulike sosiale medier opp, sier Vera Sønsthagen, operativ leder for utrederavdelingen i forsikringsselskapet Gjensidige, til avisen.

Hun sier hun er overrasket over hvor mange som er uforsiktige med informasjonen de deler på sosiale medier.

— Det kan være en annonse på Finn hvor en som har meldt noe tapt til oss, forsøker å selge gjenstanden via nettet eller skrytestatuser på Facebook som at «Gurimalla, så lett det er å lure forsikringsselskapet - nytt kamera til fire tusen gratis!», sier Sønsthagen.

Hun påpeker likevel at Gjensidige kun oppsøker nettsteder som er tilgjengelige for alle og aldri opprettet falske profiler for å få tilgang på informasjon kundene deres har lagt ut på sosiale medier.