Farstad-supplybåten «Far Grimshader» ligger fortsatt festet til fortøyningene etter at det fikk motorstopp og krasjet inn i oljeplattformen «Songa Dee» mandag kveld.

Mannskapet om bord på skipet venter på dagslys før de kan vurdere hva som skal gjøres.

Drift på én propell

Supplybåten er fortøyd i en vaier og holdes på plass av andre båter, og det er usikkert om det må slepes bort fra oljeplattformen.

— Skipet har én propell som går, så vi må teste om det kan gå for egen maskin eller om det må slepes, sier Torstein Stavseng i Farstad Shipping.

Plattformen «Songa Dee» er i mellomtiden flyttet et stykke bort fra supplybåten.

— Boringen er stoppet og riggen har forlatt brønnen, sier informasjonsrådgiver Kari Arnøy i Marathon Petroleum tirsdag morgen.

Venter på at skipet frigis

Oljeplattformen ligger nå 70 meter fra supplyskipet, og kan ikke flyttes tilbake før skipet er løsnet fra fortøyningene og fjernet.

— Når det er gjort vil vi vite mer om hvor lang tid det tar før riggen kan flyttes tilbake, sier Arnøy.

Det er 51 personer igjen på riggen. 49 personer ble hentet ut fra boreplattformen mandag kveld, og flyttet til andre rigger i området.

— De som ble flyttet til Heimdal-feltet er nå fraktet inn til Sola. Resten befinner seg på Alvheim, sier hun.

Hendelsen skal nå etterforskes, og operatørselskapet bistår med en gruppe som skal foreta en grundigere undersøkelse av riggen.

Kollisjon

  • Supplybåten ligger og dunker inn i en rigg i nærheten av Alvheimfeltet, sa redningsleder Nils Ole Sunde ved Hovedredningssentralen på Sola (HRS) ved 21-tiden mandag kveld.

Forsyningsskipet «Far Grimshader» fikk motorstopp og krasjet inn i oljeplattformen «Songa Dee».

— Det siste er at mannskapene om bord på riggen blir flyttet til produksjonsskipet Alvheim ti kilometer unna, sa Kari Arnøy.

Ved 00.30-tiden var 15 personer sendt til Alvheim og 24 til produksjonsplattformen Heimdal, ifølge Petroleumstilsynet.

— Det er meldt om tegn til skader både på båten og på oljeplattformen. Men det er ikke snakk om at verken båt eller rigg tar inn vann, tilsynsdirektør i Petroleumstilsynet, Anne Vatten.

114 mennesker

Ved 23-tiden opplyste Petroleumstilsynet at skipet tok inn vann.

— Vi har fått meldinger om at vannet trenger inn i båten, sa beredskapsleder Svein Harald Glette ved Petroleumstilsynet.

Det avviser Karl Johan Bakken, daglig leder i Farstad Shipping som driver «Far Grimshader».

— Vi har hatt en blackout og har vært i kontakt med riggen, sier Bakken til bt.no klokken 23.45.

Han sier at det ikke er planer om å evakuere fartøyet. Det skal være fartøy med slepekapasitet i nærheten.

— Sånn sett er situasjonen rimelig under kontroll, sier Bakken.

Ved 23.40-tiden skal et skip ha klart å trekke «Far Grimshader» bort fra oljeplattformen.

— Situasjonen er under kontroll. Ingen personer er skadet. Nå foretar vi en kontrollert nedbemanning av alt såkalt «ikke-essensielt personell». Det vil si mannskap som ikke er absolutt nødvendig å ha om bord på plattformen, sier informasjonsansvarlig for Marathon Petroleum, Ståle M. Schjelderup.

- Ikke fare for oljesøl

Det første helikopteret kom frem cirka klokken 23.15.

Ett redningshelikopter ble sendt fra Sola og ett fra Flora.

— Alle fartøyer i området er også bedt om å være obs på situasjonen, sa Anders Bang Andersen ved HRS.

Hovedredningssentralen fikk melding om problemene klokken 21.48.

«Far Grimshader» er eid av Farstad Supply AS og drevet av Farstad Shipping. Det er 80 meter langt og bygget ved Ulstein Hatlø i 1983.

Ifølge Marathon Petroleum skal det ikke være fare for oljesøl fra riggen.

— De holdt på å gjøre klar for produksjon, men de skal ikke ha vært ferdig oppkoblet, sier informasjonsrådgiver Kari Arnøy i Marathon Petroleum.

Det er opprettet egen telefon for pårørende. De kan ringe på telefonnummer 800 30 499.

MOTORTRØBBEL: Farstad-supplybåten «Far Grimshader» fikk motorstopp og krasjet inn i plattformen. Foto: Farstad Shipping