— Vi har eksempler på at byråer i Oslo tar opptil 15.000 kroner av modellene. Men, så enkelt er det ikke, sier Eivor Øvrebø, leder for Team Modeller i Oslo.

- Kontrakter er tull

— Problemet er at det ikke stilles noen krav til byrådriften. Hvem som helst kan sette i gang. Folk blir lurt. Og det kan fortsette så lenge ingen lover regulerer dette, mener Øvrebø, som har jobbet nærmere 40 år i bransjen.

Bergens Tidende skrev i går om bergensbyrået Instinkt, som inngår kontrakter på opptil tre år med forventningsfulle ungdommer. Til BT fortalte flere unge modeller at de ble lokket med fagre løfter om jobber i inn- og utland. Enkelte har betalt nærmere 4000 kroner, og ikke fått ett eneste oppdrag.

Øvrebø sier det finnes hundrevis av modellbyråer som hovedsakelig opererer på Internett. Hun er kritisk til kontrakter.

— Et byrå kan jo ikke love noen ting. Å tegne kontrakter er derfor bare tull, sier hun.

- Ikke hørt om Instinkt

Øvrebø sier at de eneste kontraktene hennes modeller inngår, er mellom modell og kunde for konkrete oppdrag. Å stå i byråets reklamearkiv er gratis, men koster 200 kroner hvis du ikke stiller med egne bilder.

Fotograf Marcel Lelienhof fra Bergen, med 13 års erfaring fra motejobbing i London, har tatt en titt på hvordan Instinkt presenterer sine modeller på Internett.

— Det er ikke spesielt bra. Mot et reklamemarked i Bergen så fungerer det greit. Hvis de skal jobbe utenfor Bergen, så er det ikke bra nok, sier han.

En av landets fremste fotoagenter for mote- og reklamebransjen, Gerrardmanagement i Oslo, har aldri hørt om Instinkt modellbyrå fra Bergen.

— Vi jobber for alle de store motemagasinene i Norge, og flere i utlandet. Vi hører av og til fra BB2 i Bergen, og jeg vet at Modellhuset eksisterer. Jeg har aldri hørt om Instinkt. Det er litt rart, sier Nico Gerrard.

- Markedsfører nasjonalt

Medeier Michael Kristensen i Instinkt modellbyrå sier byrået markedsfører sine modeller nasjonalt.

— Vi gjør det via telefon og ved henvisning til internettsiden vår. Vi kommer til å jobbe med det dag og natt fremover.

At fotoagenten Gerrardmanagement ikke engang har hørt om Instinkt, forklarer han med at byrået er i støpeskjeen og «holder på å opprette kontakter».

— Dessuten jobber vi med nytt oppsett på nettsiden. Den vil være skreddersydd profesjonelle brukere, sier Kristensen.

Han begrunner bruk av kontrakter med at det beskytter både modellen og byrået. Byrået beskytter seg mot at modellen bytter til en konkurrent etter endt modellopplæring.