RUNE VALDERHAUG

Turoperatørene Ving og Saga, som begge hadde reisende med charterflyet, velger å være rausere enn minstekravene til erstatning i Pakkereiseloven.

En passasjer som har betalt 5000 kroner for en ukestur, får tilbakebetalt ca. 1430 kroner. Har man betalt 6000 kroner for to uker, får man knappe 860 kroner tilbake pr. person. For en familie blir det straks flere tusenlapper å hente på forsinkelsen.

— Vi bruker skjønn i et slikt tilfelle. Men de priskuttene våre reisende får etter denne episoden ligger nok i overkant av det vi er forpliktet til. Etter pakkereiseloven kunne vi ha sluppet unna med halvparten av det som nå utbetales, sier salgsdirektør Marie-Anne Zachrisson i My Travel, som eier både Ving og Saga.

På Flesland fikk de 163 Syden-turistene gratis overnatting på hotell fra lørdag til søndag.

Administrerende direktør Rolf Forsdahl i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sier til Bergens Tidende at en forsinkelse på over 24 timer gir passasjerene automatisk rett til et prisavslag. I dette tilfellet er Ving og Saga helt klart innenfor Pakkereiselovens krav.

— Kan passasjerene oppnå større prisavslag ved å klage til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser?

— Nei. Når Ving og Saga gjør opp for seg på denne måten, er sjansene for å nå frem med klager og økonomiske krav minimale, sier Forsdahl.