Alle vet av egen erfaring at de blir sløve og tenker saktere når de blir trøtte. De som har studert, vet å ta en pause når man har lest den samme siden tre ganger og fremdeles ikke vet hva den dreier seg om. Mangel på søvn gjør deg sløvere og mer ukonsentrert. Det gjør deg mer irritabel, og det kan til og med gjøre deg psykotisk. Det er helt tydelig at kroppen trenger jevnlig hvile.

Tidligere hadde man en teori om at hjernen bare skrudde seg av når den ble sliten etter en lang dag. En nyere teori sier at det finnes et par sentre i hjernen som aktivt hemmer eller stenger av andre sentre i hjernen, og dermed får oss til å sove.

Søvnen er helt vesentlig for at nervesystemet skal fungere. Balansen mellom nervesentrene trenger å nullstilles. Det skjer andre viktige ting når du sover. Pulsen og blodtrykket faller, og musklene slapper av. Dersom du har sovet veldig lite og oppstykket en natt, vet du hvor stiv og støl du kjenner deg i musklene. Hele ryggen, fra nakken og ned i leggene, kan kjennes mørbanket.

Når du får så store smerter at du ikke kan sove, er du inne i en ond sirkel. Smertene gjør at du blir mer knytt i muskulaturen, som igjen gir mer smerter. Det gjør at du sover enda dårligere. Det gjelder å snu denne tendensen så fort som mulig.

Kom deg til en kiropraktor eller lege for å finne ut av hva som er årsaken til smertene dine, og hva som bør gjøres. Det kan være lurt å ta smertestillende tabletter en liten stund før du skal legge deg, for å sikre noen timer med søvn.

Få ting er viktigere for helsen din enn søvnen, og en ting som er avgjørende for hvor god søvnkvalitet du får, er blant annet madrassen.

Valg av madrass og pute er ikke helt enkelt. Du kjenner godt hva som er deilig å ligge på, men er det godt for ryggen din? De aller fleste har en tendens til å velge for mykt underlag. Velg gjerne en madrass som har to forskjellige mykhetsgrader, så du kan variere etter behov. Dersom du velger en madrass som er litt i hardeste laget, kan du alltid myke den opp med en overmadrass.

Husk at ryggen din ikke er en statisk ting, men en dynamisk vidundermaskin som har varierende behov. En akutt vond rygg trenger et hardere underlag enn vanlig. Mens en person som er ganske liten og lett, vil trenge en mykere madrass som former seg bedre. Det kan være lurt å merke seg hvordan du kjenner deg etter å ha ligget på andre madrasser enn din egen. Da får du en pekepinn om hva som er best for deg.

Puten bør være et formelig materiale, så du kan dytte litt ekstra pute under nakken når du ligger på siden og ryggen. Å ligge på magen er ikke bra, da får nakken en uheldig vridning for lenge av gangen. Det er variasjonene som er viktigst, og ryggen har det best når du snur deg ofte.

Vi tilbringer mye tid i sengen. Vi sover, leser, ser på tv, spiser, prater og har sex. De fleste tilbringer rundt åtte timer i sengen hvert døgn. Det er 33 prosent av døgnet, det vil si 1/3 av livet ditt. Dersom du blir 90 år har du tilbrakt svimlende 30 år i sengen. Da håper jeg du ligger godt.

KIROPRAKTOR ELISABETH JACOBSEN