Slik når du treningsmålene dine | Lesernes nyttårsforsetter

— Jeg skal prøve å trene tre ganger i uken. Målet mitt er å få bedre kondisjon, men jeg skal trene litt styrke også, sier Linda Vika.

Hun står i resepsjonen på SATS i Sandviken og fyller ut et innmeldingsskjema. Bang er en av svært mange som har sunne nyttårsforsett og vil trene mer. De neste ukene kommer treningssentrene til å fylles opp av småfeite og treningshungrige nordmenn som skal gjøre 2007 til et sprekt år.

13 500 støttemedlemmer

Mange kommer til å nå målene sine. Men ikke alle. Blant de som begynner å trene på SATS i januar, vil en tredjedel falle tilbake til dårlige vaner og slutte med treningen.

— Vi synes egentlig dette er ganske bra. Undersøkelser viser at blant de som slanker seg er tilbakefallet på 50 prosent. Når vi klarer å beholde to tredjedeler er det ikke så verst, sier informasjonsdirektør i SATS Anders Hall Grøterud.

Til en hver tid er 15 prosent av de 90.000 medlemmene på SATS inaktive. Disse betaler minst 5000 kroner i året hver, og er dermed god butikk for treningskjeden. Et forsiktig regnestykke vil vise at SATS tjener rundt syv millioner årlig på folk som ikke trener.

Informasjonsdirektøren selv mener at SATS på ingen måte er tjent med de inaktive medlemmene fordi disse er dårlig reklame for treningskjeden.

Daglig leder på SATS Sandviken, Sissel Bang, understreker at de ikke ønsker inaktive medlemmer, men at flest mulig skal benytte seg av tilbudet.

Vil ha aktivitet

— Både vi og kunden er tjent med det. Når vi ser at noen ikke har trent på lenge tar vi kontakt med dem og prøver å få dem tilbake. Ofte lykkes vi, men ikke alltid. Vi tilbyr også treningsveiledning til alle nye medlemmer slik at de kan få hjelp til å trene riktig, sier Bang.

Hun forteller at storinnrykket begynte allerede i romjulen.

— Det var et lite rush etter juledagene. Det virket som om en del ville komme i gang før nyttår. Nå har vi hatt det litt rolig igjen, og jeg regner med veldig stort trykk i neste uke når folk har gjort seg helt ferdig med helligdager og ferie, sier hun.

Altfor høye mål og hard start er ofte grunnen til at mange slutter med treningen etter noen uker.

— Noen begynner å trene fem dager i uken, slutter å røyke og spise veldig sunt på en gang. Det blir for mye. Man bør heller begynne litt forsiktig og kanskje starte to ganger i uka, så kan man heller øke etterhvert, sier Bang.

Amundsen, Paul S.
I GANG: Linda Vika meldte seg inn på SATS i formiddag. Hun har trent mye før og regner med å klare målsetningen om å få bedre kondisjon.
Kristin Jansen