Dagsavisen har kontaktet alle de 53 stortingsrepresentantene som ikke stiller til gjenvalg, og 40 av dem har svart. De færreste ønsker å snakke om jobbtilbud fra PR-bransjen offentlig. Men ifølge avisen har noen av dem mottatt ett enkelt tilbud, mens andre er blitt tilbudt jobb fra flere kommunikasjonsselskaper. Tilbudene har gjerne kommet veldig raskt etter at det ble kjent at politikerne ikke tok gjenvalg.

Statsviter Anne Therese Gullberg har forsket på bransjen i en årrekke. Hun sier PR-bransjen er i voldsom vekst og at strømmen av folk fra politikk til denne bransjen er blitt større enn den var for ti år siden. Det skaper problemer både for politikerne og bransjen selv, fordi gjennomsiktigheten blir mindre, sier hun, og mener PR-bransjen er ute etter nettverkene til de avgåtte politikerne.

Et av PR-selskapene som har ansatt flere kjente politikere, First House, opplyser at politisk erfaring er viktig for å forstå hvordan beslutninger blir tatt i samfunnet.

— Først og fremst er det forståelse for beslutningsprosesser og forståelse for hvordan politikken virker i praksis. Dette har på ingen måte noe med nettverk å gjøre. De som har en sånn tilnærming, har i så fall en veldig lite bærekraftig tilnærming til dette. Det er først og fremst deres politiske forståelse. Vi tar også hensyn til annen erfaring enn politisk bakgrunn når vi ansetter disse, sier administrerende direktør og partner Per Høiby i First House.