Nesten halvparten er blitt kalt «hore», «bitch» eller andre seksuelt nedsettende ord i løpet av det siste året. 54 prosent av jentene og 41 prosent av guttene har fått seksuelle kommentarer om sin kropp og sitt utseende.

– Dette er diskriminering som skaper en forringelse av det seksuelle og det menneskelige, sier forsker Leif Edward Ottesen Kennair til Adresseavisen. Han har gjennomført kartleggingen av 1.500 elever sammen med kollega Mons Bendixen fra Psykologisk institutt ved NTNU.

– Stort omfang

Jenter opplever størst grad av seksuell trakassering, spesielt utenfor skoletiden. Men forskerne reagerer på at mye også skjer på skolen.

– Vi synes det er et stort omfang av det på skolen, for der et det stor grad av voksentetthet, sier Bendixen.

Rapporten, som offentliggjøres mandag, har flere oppsiktsvekkende funn. Det framkommer blant annet at en av ti jenter har følt seg tvunget til samleie eller munnsex.

– Måten spørsmålet er stilt på sier oss at dette ikke bare er verbalt press om å ha sex. De sier at de er blitt tvunget til å gjennomføre samleie mot sin vilje. Det handler om alvorlig maktutøvelse, sier Bendixen og Ottesen til VG.

Homofile særlig utsatt

Flere funn gir grunn til bekymring, mener forskerne.

23 prosent av jentene og 13 prosent av guttene har fått forespørsler om seksuelle tjenester.

26 prosent av jentene og 13 prosent av guttene sier de er blitt holdt fast eller klemt på en seksuelt ubehagelig måte.

44 prosent av guttene og 13 prosent av jentene er blitt kalt «lesbe», «homo» eller lignende. Flere bi— og homoseksuelle gutter oppga også at de ble utsatt for mer fysisk trakassering som klemming og kyssing enn heteroseksuelle gutter.

Bedrer undervisningen

Resultatet av undersøkelsen skal brukes til å endre og forbedre seksualundervisningen i skolen. Bendixen sier problemene med seksuell trakassering har fått større oppmerksomhet de siste årene. Han tror dette temaet kommer inn på elevenes timeplan i løpet av et par år.

– Samtidig må lærerne skoleres, og det bør inn som en del av pensum på lærerutdanningen. Det må satses systematisk på dette, sier Bendixen.