Alle de rammede Widerøe-avgangene er derimot i rute.

SAS Danmark måtte totalt innstille 49 avganger søndag, som følge av at alle Dash 8-Q 400-fly lørdag fikk flyforbud, etter at nok et fly av denne typen måtte nødlande lørdag.

Elleve av de kansellerte rutene går til eller fra Norge. Dette gjelder fem avganger mellom Stavanger og København, fire avganger mellom Kristiansand og København og en avgang mellom Bergen og København, ifølge SAS hjemmeside.

– SAS Danmark jobber med å løse disse problemene, enten ved å sette inn andre type fly, eller ved å booke om via Oslo, opplyser informasjonssjef Thomas Midteide i SAS til NTB.

Også ruten mellom Stockholm og Trondheim kan bli berørt utover i uka, mens alle SAS’ innenlandsflyginger vil gå som normalt, fordi man ikke bruker Dash 8-fly på innenlandsflygingene.

Mandags-kaos

Også Widerøe ble rammet av flyforbudet for sine fire Dash 8-fly. Lørdag varslet selskapet at det kunne bli forsinkelser dagen etter, men søndag formiddag sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien at trafikken ser ut til å gå greit.

– Vi har jobbet hardt gjennom natten og har greid å sette inn andre fly eller booke om alle de aktuelle avgangene. Så status nå er at ingen avganger er nevneverdig forsinket, og alle passasjerene får plass på de avgangene de er oppsatt på, sier Kongsteien til NTB søndag formiddag.

Men Kongsteien frykter at problemet kan bli større mandag.

– Da har vi større utfordringer, fordi det er flere avganger. Vi jobber nå med å få leid inn et større fly, men vi har ikke fått en løsning på dette ennå, sier Kongsteien.

De aktuelle rutene hvor passasjerene kan bli rammet utover i uken går fra Torp flyplass til Stavanger, Bergen, Trondheim og København, samt rutene Bergen-Bodø, Bergen-Tromsø og Trondheim-København.

Annen feil

Det var etter at et SAS-fly av typen Dash 8-Q 400-fly havarerte på Kastrup utenfor København lørdag, at luftfartsmyndighetene i Skandinavia besluttet å utstede nok et flyforbud for alle fly av denne typen.

Dette er tredje gang SAS opplever feil som fører til nødlandinger med denne flytypen. SAS mener imidlertid at det nå er snakk om en annen type feil enn den som førte til nødlandingene i Ålborg og Vilnius i september, og som utløste det første flyforbudet.

– I disse tilfellene var det rust i en aktuator i understellet, som var skyld i problemene. Det har blitt utbedret i samtlige av våre fly av denne typen, så det kan tyde på at det er noe annet, sier pressesjef Jens Langergaard til Ritzau.

Taper tillit

De mange avlyste avgangene vil koste SAS dyrt. Det første flyforbudet, hvor alle Dash-flyene ble satt på bakken i nesten tre uker, kostet SAS opp mot en halv milliard danske kroner. En del av regningen kan formodentlig sendes direkte videre til produsenten Bombardier. Men det er ikke bare bunnlinjen som blør, medgir Jens Langergaard.

– Dette tærer også på den tillitskapitalen vi har hos våre kunder. Den tillit og trygghet som man skal ha til SAS har fått noen skraper i lakken, fordi vi uvirkelig nok har hatt et tredje havari med samme flytype, sier Langergaard.

Konsernledelsen har nå innkalt til pressekonferanse i Stockholm søndag ettermiddag, for å redegjøre for situasjonen.