Fredag la SAS fram et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner i første kvartal i selskapets regnskapsår. Det elendige resultatet var både varslet og ventet og kommer etter omfattende kostnadskutt på 3 milliarder svenske kroner i fjor høst.

Selskapet har helt siden begynnelsen av 1990-tallet forsøkt å kutte kostnader, og spareplanen fra desember blir helt sikkert ikke den siste, sier Steen til Dagbladet.

— SAS har kanskje 30 prosent igjen å kutte for å nå kostnadsnivået til Norwegian per flysete. Hvis de vil gjøre seg konkurransedyktige i forhold til Ryanair må de kanskje kutte mer enn 50 prosent. Det er ikke tilstrekkelig å kutte i lønns- og pensjonsavtalene til de ansatte. De må også gjøre noe med driftskostnadene for ledelsesnivået i selskapet, mener han.

Steen mener at selskapet samtidig må kvitte seg med gjenstående gamle og kostbare fly, og erstatte dem med nye som bruker mindre drivstoff.