Medlemslandene skal ta stilling til forbudet i på møtet i Europarådet i København 12. og 13 desember.

Samtidig svartelister Europakommisjonen 66 skip. De blir regnet som farlige fordi hver eneste ett av dem forårsake miljøkatastrofer dersom de skulle begynne å lekke.

Det er forliset etter oljetankeren «Prestige» og forurensningen den har forårsaket som har fått EU til å reagere.

Toppen av isfjellet

— Dette er bra. Men det representerer bare toppen av isfjellet, sier lederen i Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv til Bergens Tidende. Han hadde ikke hatt noe imot at EU tok hardere i når man først skulle slå til mot det han kaller flytende skraphauger.

Oddekalv mener det er på tide at det blir forbudt for oljetankere med enkelt skrog å gå inn til norskkysten.

Miljøkrigeren sier han har jobbet for å innføre et forbud mot at slike går inn i norske farvann i over 15 år.

— Til Mongstad kommer de stadig vek, hevder han.

— Jeg har tatt det opp med alle nærings og olje- og energiministrene i de siste regjeringene. Men det har vært nytteløst. De vil ikke høre, hevder han.

Han understreker at ifølge hans mening pirker bare EU i problemet. Han hevder også at det burde vært mulig å svarteliste langt flere skip.

— Spesielt oljetankere. Det er de som er problemet. Alle tankere med enkelt skrog seiler rundt som potensielle oljekatastrofer, sier han

Oddekalv mener at det nå er på tide at Norge går i selv. Nå har vi absolutt ingen politikk på dette området, hevder han.

— Landet har en av de vanskelige kyststriper i verden. Samtidig er vi en av verdens største oljenasjoner. Til Mongstad kommer det mange store oljeskip til havn for å laste og losse hver uke. Mange av dem har ikke dobbelte skrog. Det er skammelig at norske politikere ikke har forbudt disse for mange år siden, sier miljøkrigeren. Han forteller at hans organisasjon om kort tid vil forberede i plan for hvordan norsk oljeberedskap bør være

Fått advarsler

På EUs svarteliste befinner det seg 49 lasteskip, 8 oljetankere og 8 kjemikalietankere og en passasjerbåt.

Skipene seiler under bekvemmleighetsflagg. 13 land står på listen. Tyrkia har flest oppføringer. Hel 26 av de 66 skipene er registrert der.

Kommisjonen tok initiativet til svartelisten etter at disse skipene ved flere anledninger har fått advarsler når de har anløpt europeiske havner.