DAG-HENRIK FOSSE

Vi har sammenliknet priser på refill— og originalprodukter for et knippe utvalgte dagligvarer, innkjøpt i slutten av august på Coop Obs og Norgesgruppens Ultra.

Både syltetøy, pulver for ulike sjokoladedrikker, krydder og personlig hygiene-produkter finnes i refiller.

Hele poenget med refillene er at de skal koste mindre enn originalproduktet. Innholdet fylles over i tidligere anskaffet originalemballasje når denne er tom.

Men i eksemplene våre sparer ikke kundene et øre på å velge refill-produkter. Med ett unntak må de endatil betale mer.

Butikkene får skylden

I flere år har butikkene solgt såkalte økonomipakninger med noe simplere emballasje for en del dagligvarer, men med samme innhold som originalvaren.

Hensiktene er flere.

  • Spare miljøet ved å gjøre innpakningen enklere.
  • Begrense søppelmengden.
  • Redusere plassen.
  • Forenkle transporten.
  • Spare kostnader både for industrien og kundene.

Virkeligheten er en annen, i hvert fall når det gjelder besparelser for kundene. Produsentene skylder på butikkene.

Hos Nestle Norge, som både produserer Nestle Nesquik og Nescafé Gull blant varene i undersøkelsen vår, er intensjonen at refillen skal være billigere enn originalvaren.

— Vi priser refillen noe lavere, sier salgsdirektør Sven Arne Kjelleberg.

Lavt salg - høy pris

Han understreker at pris til kunden er butikkenes ansvar, men ser ikke bort fra at sterk konkurranse i markedet fører til at spesielt Nescafé Gull i 200 grams glass er særlig lavt priset. Refill utgjør 17 prosent av salget.

For sjokoladedrikken Nesquik kommer hele 65 prosent av salget fra refill-poser.

Informasjonssjef Anne Gjemdal i Lillborg, som står bak både Krystall grønnsåpe og Dove Cream Wash, bekrefter at refillene er billigere ut til butikkene, men at kjedene avgjør pris til kundene.

Informasjonssjef Robert Rønning i Stabburet sier at det er butikkene som bestemmer prisen ut til kunden. Han understreker at det går lite refill-produkter for syltetøy, og at lavt butikksalg ofte fører til høyere pris.

Rønning vil ikke ut med om pris fra produsent er lavere for refill-produktene.

- Ingen innflytelse

Den største prisforskjellen fant vi på pepper. Produktansvarlig for krydder hos produsenten Rieber & Søn i Bergen, Yngvar Egge, understreker at papirposene med malt Black Boy-pepper ikke er ment som refiller, men er et alternativ til dem som vil klare seg med litt mindre.

40 prosent av salget er på pose. Egge innrømmer at prisforskjellen er stor, noe som skyldes at det er billigere å produsere større kvanta på glass.

Informasjonsansvarlig i Kraft Foods Norge, Bodil Bergan sier at selskapet ikke har noen innflytelse på prisen ut fra butikk. Hun vil av prinsipp heller ikke ut med hvilke priser selskapet opererer med.

— Våre listepriser er alltid gjenstand for forhandlinger, sier Bergan, som opplyser at Kraft Foods selger omtrent like mye O'Boy i poser som i boks.

- Lønner seg ikke

Informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop Norge har forståelse for at få vil velge refillen når denne er dyrere. Årsaken, sier han, er at tøff konkurranse sender prisene på de aktuelle varene til bunns.

— Vår prinsipielle holdning er at refill-produktene skal være billigere enn originalforpakningene, sier butikksjef Alexander Hauge i Ultra Stavanger.

Han innrømmer likevel at konkurransesituasjonen fører til at det ikke alltid lønner seg å handle refill.

DYR REFILL: En undersøkelse vi har gjennomført viser at det som regel koster mer å kjøpe såkalte refill-produkter med simplere innpakning enn originalemballerte dagligvarer. Ingen av refillene på bildet er billigere enn originalforpakningen.
Jon Ingemundsen