— Vi fant sorteringsmaskiner om bord som skiller stor og liten fisk, og i forbindelse med disse maskinene var det også pumpesystemer som pumper ut igjen den minste fisken, forklarer Yngve Kristiasn-sen, orlogskaptein ved Kystvaktskvadron Sør.

En naturlig forklaring på slik dumping er at fiskebåtene ønsker seg størst mulig makrell innenfor kvotene sine. Derfor kvitter de seg med sild og småmakrell.

Kystvaktskipet Ålesund har bragt båtene til Bergen i dag, og klokken 12 vil de mistenkte båtene bli overlevert til politiet.

— Politiet vil gå gjennom saken med mannskapet på Ålesund, og så vil de inspisere de to båtene. Dagen vil helt sikker gå med til dette, og hvis saken er ukomplisert kan båtene sannsynligvis gå ut igjen i morgen, sier Kristiansen.

Kraftige bøter

Men ikke uten garanti fra rederiene om at de kan gjøre opp for seg. Begge kan nemlig vente seg en kraftig bot etter den ulovlige dumpingen.

– Det er vanskelig å anslå. En million er kanskje i meste laget, men det kan nok bli snakk om flere hundre tusen kroner. Boten skal stå i forhold til hvor mye de har fisket og hvor mye de har dumpet når de blir tatt. Ocean hadde 500 tonn fisk om bord da de ble tatt, Helen Mary hadde omtrent 300 tonn. Og det står store bedrifter bak disse båtene, med millionomsetning, sier Kristiansen.

Han tror noe av forklaringen på dumpingen ligger i EUs regelverk om størrelser på fisk.

– I EU-sektoren får de ikke lov til å levere fisk under minstemål, og det tvinger jo frem dumping. Men det betyr ikke at de kan gjøre hva de vil i norsk sektor. Det er ingen unnskyldning, men en mulig forklaring, sier Kristiansen.

Umoralsk

I sør-norsk farvann blir det oppdaget dumping 15-20 ganger i året, og norske myndigheter ser strengt på dette fenomenet.

— Fisken som blir dumpet, dør og synker til bunns. Når seifiskerne da kommer, har det hendt at de har fått noten full av død makrell. Dessuten ser vi på dette fenomenet som ressursmessig umoralsk, sier Kristiasen.