For dufter har sitt hemmelige språk. En sansenes kommunikasjon som de fleste menn ikke skjønner — som de aller fleste kvinner forstår så utmerket godt. Julebord, julefeiring, nyttårsjubalong - i ukene som kommer vil milliarder av parfyme- og eau de toilette-dråper kaste forførende, utspekulerte kjemiske nett over omgivelsene. God lukt bærer bud om det søte liv, om suksess, om velvære, om mote, om sex, sex, sex ...

Selv de gamle romerne var fortrolig med duftenes magi, og brukte slaver som fylte munnen med velduftende vann. Som de så blåste over hodene til vertinner og gjester. I våre dager har sprayflakonger overtatt, men hva er «in» høsten 2004?

Forførende feminitet

— Etter en lengre periode med lette, friske dufter, går vi nå inn i en varm sesong. Nyhetene utstråler en varm, forførende feminitet, sier Kathrine Djukastein som leder Esthetique-parfymeriet i Kløverhuset.

— Denne vinterens dufter skal bringe frem det feminine i kvinnene, gjerne på en nostalgisk, inkluderende måte. Det klassiske filmstjerneidealet à la Rita Hayworth og en ung Liz Taylor er gode eksempler. Hollywood og glamour. Duften av Kvinne med stor K.

— Liker norske kvinner dette da?

— Jeg støtter meg til salgstallene - og de er veldig gode, sier Kathrine og humrer lekent over det spesielle med dufter. Først når noen forteller deg at «Åh, så godt du dufter!» kommer den store velværefølelsen og sikkerheten for mange.

Mye nytt

— Det finnes ikke en enkelt dominerende duft som alle ha. Individuell duftsmak og stil spiller inn. Jeg var i Paris nylig, og der dominerte reklamen for YSLs store duftsatsing «Cinéma» med høy Hollywood-faktor, så det kan jo være et stalltips, frister Kathrine Djukastein og gir oss vink om andre nyheter:

«Pure poison» fra Dior - søt og forførende med en harmoni av hvite blomster, og flakongen formet med et eple.

«Trouble» fra Boucheron - elegant og varm med hint av orientalsk krydder, sitron og jasmin.

«Provocative woman» fra Elizabeth Arden - en provoserende duft for kvinner som kjenner sin tiltrekningskraft.

«Narcisco Rodriguez» - designerstjernen med kubanske røtter satser på varm musk, og en svært eksklusiv distribusjon. En bestselger i flere land.

Chanels «Chance» som var «årets duft» i 2003 er stadig tiltrekkende - og det er sannelig også berømte «No. 5» fra 1921!

Ralph Lauren, Giorgio Armani, Hugo Boss, Guerlain og Calvin Klein er også alle på banen med nyheter.

Menn som vil dufte godt kan velge mellom det sporty og friske - eller det varme, krydrete, maskuline. Japaneren Issey Miyake er aktuell med «L'eau bleue» - mystisk, frisk og varm til samme tid. Landsmannen Kenzo frister med «Air», mens Armani har lansert «Black code» som utstråler klassisk selskapsliv.

FEMININE : Denne vinterens dufter skal bringe frem det feminine i kvinnen, sier Kathrine Djukastein. GIDSKE STARK (foto)