CHRISTINA PLETTEN

Det aller beste med Sarah McLachlan er at hun er velsignet fri for ironi. Hun går i lange skjørt, store øredobber og har en datter som heter India. Hun tør å synge helt grav alvorlig om kjærlighet og følelser og jorden og livet på en måte som strengt tatt er forbudt i dag.

35 år gamle McLachlan har solgt 22 millioner plater verden over, og er nærmest kongelig i sitt hjemland Canada, men ble aldri et stort navn i Europa. Nå kommer hun med sitt femte studioalbum etter en pause på seks år.

Sammen med Tori Amos ble Sarah McLachlan et alternativ til det alternative på begynnelsen av nittitallet; musikk for dem som ikke orket riot grrl med sine skramlende, skrikende jenteband. Sarah og Tori lager musikk basert på piano-akkorder, som har en slags sigøynerstatus i rockeriket, der gudene er sinte hvite menn med gitarer, og jentene som vil inn i varmen også må være sinte og spille gitar.

I motsetning til rocken, som bygger på en bluestradisjon, er pianotradisjonen inspirert av folkemusikk, særlig fra den keltiske og anglosaksiske tradisjon.

Før Tori og Sarah strevde kritikerne med å plassere genrens gudmor Kate Bush. I en verden der «god musikk» bare er det som passer inn mellom Beatles og Springsteen, blir Kate eller Tori eller Sarah ofte avskrevet som «jentemusikk». Men Sarah nektet å la seg marginalisere med jentestempelet, og gjorde i stedet et nummer av det.

På nittitallet startet hun festivalen Lilltih Fair, der mange av de største kvinnelige artistene turnerte sammen. Lilith ble unnfanget som et kvinnelig alternativ til de store rocke-festivalene Lollapalooza og Ozzfest, startet av henholdsvis Perry Farrell fra Jane's Addiction og Ozzy Osborne. McLachlan ønsket å gi kvinnelige artister en sjanse til å profilere seg, og fikk med seg store navn som Sheryl Crow, The Pretenders, Natalie Merchant, og Dixie Chicks, mens nye artister som Missy Elliott og Dido fikk eksponere seg for et bredt publikum.

Lilith og Sarah ble gjort endeløst narr av — kritikerne kalte det en østrogen-festival. Men det ble allikevel en stor suksess, og Sarah ble en av de mest innflytelsesrike kvinnelige musikerne på nittitallet.

PLATEAKTUELL IGJEN: Sarah McLachlan har hatt en lang pause, men nå er hun ute med ny plate. Hun er en av de mest innflytelsesrike musikere på nittitallet.
Kharen Hill