Innimellom får informasjonsrådgivere i oppdrag å spa opp så mye negativ informasjon som mulig om kundens konkurrent eller fiende. Informasjonen sendes videre til pressen, og informasjonsrådgiveren har levert en såkalt «drittpakke».

Milde og Schrøder lanserte selv begrepet «drittpakke» i en reportasje i Bergens Tidende for to år siden. Nå kalles de inn på teppet i sin egen forening, Norske Informasjonsrådgivere (NIR), fordi andre medlemmer i foreningen har reagert på Kommunikés opptreden i forbindelse med Kværner-saken.

Kan bli kastet ut

Leder i NIR, Lars Erik Grønntun, sier at disiplinære reaksjoner vil bli vurdert hvis foreningen finner at Kommuniké har brutt foreningens etiske reglement. De aller fleste informasjonsbyråene i Norge er medlemmer i foreningen, som skal sikre kundene en viss standard på arbeidet de kjøper. — Ingen skal spre løgnaktig informasjon, og vi tar det alvorlig når medlemmer blir beskyldt for å gjøre det, sier Grønntun. Medlemmene skal også oppgi hvem de jobber for, noe Kommuniké nekter å gjøre i Kværner-saken. Skulle foreningen vurdere Kommunikés handlemåte i Kværner-saken som alvorlig i forhold til reglementet, kan de risikere å bli kastet ut av foreningen. Lovlige «drittpakker»

De såkalte «drittpakkene» som Kommuniké blir beskyldt for å ha laget mot Kværner og Kværner-sjef Kjell Almskog, er ikke i utgangspunktet ulovlig. Gitt at innholdet i dem er sant, selvsagt.

— Vi hadde en slik sak for 7-8 år siden, og sluttet med det etter den. Det er etisk vanskelig, og ligger på et menneskelig lavmål, mener seniorrådgiver Rune Mørck Wergeland hos Geelmuyden. Kiese. Ifølge Wergeland sier de konsekvent nei til henvendelser om «drittpakker» i dag. Hans Wilhelm Gullestad hos Argument i Bergen bekrefter at byråene av og til jobbe med å finne negativ informasjon om kundenes motparter.

— Det kan skje at vi tar oppdrag for en kunde som er i en konflikt. Som med advokater blir det da vår oppgave å spa opp fakta om motstanderen, sier Gullestad. Han understreker at det i slike tilfeller er avgjørende at alle vet hvem Argument jobber for, og at de kan være sikre på at informasjonen er relevant for saken, og ikke minst sann. Avviser begrepet

I dag avviser Haakon B. Schrøder fullstendig at Kommuniké produserer «drittpakker».

— Vi tar helt avstand fra det uttrykket, som vi for øvrig ble kjent med hos vår forrige arbeidsgiver (Geelmuyden. Kiese, red.anm.), sier Schrøder.