Årsaken til forfallet er temperatursvingninger og store klimaforskjeller, sier en ekspert til Aftenposten.

— Jeg ble sjokkert. Skadene på takmaleriet i Domkirken har blitt radikalt forverret i år, og særlig etter bryllupet, sier malerikonservator Jon Brænne i Norsk institutt for kulturminnevern. Sammen med en ekspertgruppe fra Riksantikvaren skal han vurdere om det er mulig å gjøre noe med de sprukne maleriene.

Ekstrem fuktighet

Brænne mener utlufting og store klimaforskjeller knyttet til oppussingen før bryllupet og senere til selve arrangementer forverret malerienes tilstand. Dessuten ble store mengder kjemikalier og vann brukt for å fjerne latex-malingen fra veggene, noe som over en periode skapte ekstrem fuktighet i kirken.

— Så kom alt TV-utstyret. Lampene skapte lokalt ekstrem varme og en kraftig opptørking av taket. Og som ikke det var nok, så fyltes kirken opp med 1.800 mennesker, og dermed ble det svært fuktig der igjen, sier Brænne.

Uenighet

Konserveringsleder Mille Stein ved Norsk institutt for kulturminneforskning er derimot ikke overbevist om at bryllupet har skylden for forverringen.

— Lysforholdene i kirken er endret etter oppussingen, derfor ser vi taket mye bedre nå. Og er man ikke helt sikker på hvordan taket så ut før, så skal man være forsiktig med å si at en hendelse har gjort det så voldsomt mye verre, sier Stein.

(NTB)

PÅKJENNING: Domkirken tålte ikke belastningen av kronprinsbryllupet.
Foto: Scanpix