• Vi tar to av den! Når tvillingene Tove Utama og Kirsten Mjelde handler blir det som regel to av hvert. Og søstrene fra Kolstien vet hvor de skal finne godbiter på salg.

I går innledet flere butikker januarsalget. Rea! Rebajas! Sale! Salg! Jack & Jones i Bergen Storsenter sørger for at folk får budskapet på svensk, spansk, engelsk og norsk: Kjøpefesten er i gang.

Nok en gang. Og det rett etter julens shoppekalas.

— Jeg vet ikke om folk sparer til dette, men de siste årene har vi i hvert fall sett en stor effekt av salgskampanjer i januar. Mange bransjer har salgskampanjer gjennom hele året, men særlig tekstilsalget i januar er innarbeidet hos folk flest, mener senterleder Knut Eliassen i Lagunen.

Hans kollega i Bergen Storsenter opplever det samme.

— Vi får ikke tallene for de første salgsdagene før mandag, men det pleier alltid å være hektisk i starten. Det er jo da man finner godbitene, sier senterleder Ingunn B. Hansen.

Kjøper det samme

Men i går ettermiddag var det relativt rolige tilstander rundt salgsdiskene.

— Før sto jo folk kø, og nærmest sloss om varene på januarsalget. Nå er det er så mange tilbud året rundt. Men det lønner seg å gå på salg i spesialbutikker der man får kvalitet til lavere priser enn ellers, mener tvillingsøstrene Tove Utama og Kirsten Mjelde.

I går traff vi dem over en bunke nedsatte bukser hos Emil i Bergen Storsenter, der de kjøpte hver sin brune kordbukse uten å være i nærheten av prøverommet.

— Har kjøpt samme merke før. Når man kjenner type og størrelse, blir man rene salgsraceren, smiler Tove, og understreker at det først er etter at ungene ble voksne hun begynte å legge turen innom januarsalget hos Emil. Før gikk det mest i barneeffekter fra Moberg, hvor hun kjøpte sko og vinterdresser til neste sesong.

— Vi handler stort sett sammen. Når vi ikke gjør det, kjøper vi ofte likt likevel, forteller Kirsten.

— Som regel er det Kirsten som finner godbitene og sier: Vi tar to av den, supplerer søster Tove.

Gavekort for seks millioner

På G-Sport treffer vi en mann i skidress. Et naturlig plagg å gå til anskaffelse av når Bergen er kledd i hvitt.

— Lommeboken min likte denne, men jeg vet egentlig ikke hvor mye nedsatt den er. Vi lar oss lure hele tiden, jo større plakater, jo mer handler vi, påpeker Nils Bringedal mens han prøver nok en rød anorakk under gule salgsskilt.

— Det var egentlig jeg som fikk et gavekort her, men det blir han som får seg ny dress, forteller kona Kari Bringedal.

Hun synes gavekort er en grei ordning og er langt fra den eneste som sparer julens gavekort til januarsalget.

— Under julehandelen solgte vi rekordmange gavekort. Stadig flere bruker dem i januar, for da får de mer for pengene, sier senterleder Ingunn B. Hansen.

Også i Lagunen er gavekort kjøpefestens nye hotshot.

— Høsten 2002 lanserte vi et elektronisk kort med fem uttak. Det er blitt en stor suksess både for privatkunder og bedrifter som gir sine ansatte slike kort. Mange har det meste, og det er vanskelig å vite hva folk ønsker seg. I fjor solgte vi gavekort for seks millioner kroner. Det har tatt fullstendig av, opplyser senterleder Knut Eliassen.

KLAR FOR TUR: Mens snøen dalte ned, sørget Kari Bringedal for at ektemann Nils fikk seg ny skidress. I likhet med stadig flere hadde hun spart julens gavekort til januarsalget.<p/>TOR HØVIK (foto)<p/>
SAMSTEMTE SHOPPERE: Tvillingene Tove Utama og Kirsten Mjelde vet hvor de skal og hva de skal se etter når januarsalget begynner. I går endte de med hver sin brune kordbukse.<p/>TOR HØVIK (foto)