Dette går fram av årets store omdømmeundersøkelse utført av Reputation Institute og Apeland Informasjon.

IKEA får prisen for Norges beste omdømme andre år på rad og øker fra 2005 til 2006.

– IKEA har sterk kundeorientering, innfrir folks forventninger og er gode til å kommunisere med omgivelsene sine. Dette er viktige byggesteiner i et godt omdømme, sier Nils M. Apeland i Apeland Informasjon, norsk representant for Reputation Institute.

20 bedrifter Til sammen har 5.388 nordmenn svart inngående på spørsmål om til sammen 20 norske bedrifter. Det er tredje gang en slik undersøkelse gjennomføres i Norge.

Andreplassen deles av fire virksomheter: Coop, Aker, Microsoft og Rema 1000.

Undersøkelsen, som er foretatt i årets tre første måneder, viser blant annet at Aker og Tine har gått mest fram siden 2005 og at nordmenn har lav tillit til næringslivet.

På bunn Lidl og SAS Braathens ligger på bunnen av listen. Dette er selskaper som i liten grad får støtte fra nordmenn.

– Undersøkelsen viser at Lidl er en virksomhet som mange nordmenn ikke liker, stoler på eller har gode følelser for. Deres svake omdømme vil gjøre at det tar dem lengre tid å nå sine mål i Norge. SAS Braathens lave score er også oppsiktsvekkende ikke minst fordi målingen er gjennomført før den siste streikeepisoden i april, sier i Apeland Informasjon. (©NTB)

BJØRN ERIK LARSEN