Snart får trolig kommunene selv bestemme å innføre lavutslippssoner. Bystyret i Oslo har lenge ønsket å pålegge dieselbiler kjøreforbud innenfor Ring 2 i Oslo sentrum, men har ikke fått lov av Stortinget. Nå ser det ut til at flertallet snur, og åpner for lavutslippssoner, skriver VG.

Myndighetene definerer en lavutslippssone som et geografisk avgrenset område hvor kommunen kan sortere bilparken ut fra utslippsegenskapene, for å bedre luftkvaliteten.

Høyre og Ap bekrefter overfor avisen at de vil støtte et forslag fra Venstre om lovendring slik at kommunene selv kan regulere dette.

— Får vi hjemmel til å etablere lavutslippssoner, så kan det være på plass allerede neste vinter. Da er det aktuelt å stenge Oslo sentrum for dieselbiler innenfor Ring 2, eventuelt Ring 1, og samtidig øke kapasiteten kraftig på kollektivtransport, sier byrådslederen i Oslo, Stian Berger Røsland (H).

Forslagsstiller og leder av energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen, er glad for at forslaget nå har flertall.

— Det er gledelig at det nå er flertall for Venstres forslag om å gi kommunene mer radikale og kraftfulle virkemidler for å få bukt med den lokale luftforurensningen, sier han. (©NTB)