Nær 12.500 telefonhenvendelser til Forbrukerrådet i fjor gjaldt utleie, salg, oppføring og oppussing av boliger.

Men bruktbil ligger ikke langt etter. Nær 10.000 henvendelser gjaldt bruktbil.

– Folk er fortsatt altfor naive og blåøyde når de kjøper bruktbil. Vårt råd er: krev tilstandsrapport fra selgeren. Og sørg for skriftlig kontrakt som sier hva dere er blitt enige om, sier direktør Erik Lund-Isaksen. Onsdag presenterte han Forbrukerstatistikken 2007.

Samlet mottok Forbrukerrådet i fjor 130.000 klager. Det er omtrent som året før.

Katta i sekken

På bilsektoren akter Forbrukerrådet å «ta grep» allerede i mars. Da vil rådet i samarbeid med Norges Automobil-Forbund (NAF) lansere en kampanje nettopp for å få ned konfliktnivået mellom kjøper og selger av bruktbil.

– I løpet av denne måneden vil vi gjennomføre flere tiltak for å dyktiggjøre forbrukerne, slik at de unngår å kjøpe katta i sekken og samtidig vet hva de skal gjøre hvis de får problemer, sier Lund-Isaksen.

Problemområde nr. 1

Likevel er nok boligkjøp og boligleie problemområde nummer 1.

Totalt sett er det flest problemer på dette området, og det er etter Forbrukerrådets mening viktig å gripe fatt her siden det tross alt er her flest penger står på spill.

– Vi advarer mot slubberter i bransjen, spesielt useriøse håndverkere. Ikke særlig lurt å betale forskudd på en jobb. Det skulle man tro hadde gått inn, men vi har fortsatt store problemer med å nå fram, sier forbrukerdirektøren, som oppfordrer folk til å gå inn på forbrukerportalen.no før store beslutninger tas.

Forbrukerrådet ønsker seg også en landsomfattende klageordning for husleiere, og en lovfestet, obligatorisk teknisk gjennomgang før omsetning av bolig.

– Det vil selvfølgelig koste noen kroner, men et par tusenlapper i forkant er bedre enn konflikt i etterkant, sier Lund-Isaksen.

Digital haloi

Spørsmål og klager knyttet til datamaskiner, mobiltelefoner, telefoni og bredbånd utgjør en stadig større del av henvendelsene til Forbrukerrådet.

– Vi ser at overgang til den digitale verden skaper utfordringer for de fleste av oss. Forbrukerrådet er opptatt av at den digitale merverdien tilfaller forbrukerne.

Forbrukerrådet vil arbeide for at alle TV-distributører, uansett om det er via bakkenett, parabol eller kabel, tilbyr mulighet for å velge enkeltkanaler fremfor pakkeløsninger.

– Det burde være selvsagt å kunne kjøpe enkeltkanaler, og ikke en hel pakke som andre har valgt for deg, sier direktør Erin Lund-Larsen i Forbrukerrådet.

Har du noe å klage på? Si din mening under!

PROBLEMFYLT: Forbrukerrådet fikk i fjor 12.300 henvendelser om utleie, salg, oppføring og oppussing av boliger.