Har du bestilt leiebil eller hotell samtidig med flybilletten og betalt en samlet pris for dette, er du sikret av Reisegarantifondet. I tillegg må turen vare mer enn 24 timer.

— Da er du sikret hjemreise, og pengene er uansett ikke tapt, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til NTB.

Det regnes som pakkereise når minst to elementer av transport kjøpes samtidig, som for eksempel når du bestiller flybillett og hotell på SAS' nettsider. SAS er medlem av Reisegarantifondet som slår inn for kunden om noe skjer.

Ingen SAS-info

En mulig SAS-konkurs har ført til bekymring hos flypassasjerer som enten er underveis på reise eller har kjøpt flybillett og planlagt en tur. På SAS' egen nettside er det om dagen kun reklame for billigturer og ikke et eneste beroligende ord for passasjerer og kunder som er blitt usikre av konkursryktene.

Forbrukerrådet og reiseforsikringsselskapene og andre samarbeidspartnere er imidlertid på banen.

Skogly hos Forbrukerrådet kan informere at dersom du har brukt kredittkort, og ikke debetkortet, kan du kreve pengene for billetten tilbake. Det gjelder kort som MasterCard, American Express og Diners.

Situasjonen er noe annerledes om man har betalt med debetkortet og kontoen er direkte belastet.

— Men i noen tilfeller har vi sett at Visa for eksempel også refunderer penger til kunder som har betalt med debetkort, sier hun.

Banken betaler

Vanlig reiseforsikring dekker normalt ikke billetten eller hjelp til hjemreise om et flyselskap går konkurs.

Skulle det blir konkurs og du sitter der med verdiløse billetter, er det selvfølgelig anledning til å melde sitt krav i konkursboet. Men flybillett verdt noen tusenlapper kommer trolig langt bak i køen.

Svenska Dagbladet har anslått at det totalt er kjøpt flybilletter hos SAS med kredittkort for 4 milliarder svenske kroner. Sveriges største bank, SEB-banken, sier at summen som avisen har beregnet for et mulig tap for kredittkortselskapene, er sterkt overdrevet.