Bidragene som var sendt inn var hentet fra årene 2011 og 2012, og i alt 164 tegninger fra 37 tegnere kom inn. 22. juli preget mange av dem, mens Trond Giske på nachspiel og Hellas i krise også var blant temaene.

Egil Nyhus har jobbet fast for Romerikes Blad siden 1987.

— Står seg for ettertiden

På vinnertegningen «Rettssak» valgte han å skildre rettssaken i fjor vår som en scene, hvor den tiltaltes hode var snudd opp ned. Dermed vises en person som ikke er helt riktig skrudd sammen, skriver Romerikes Blad.

— En kommentar som både fungerer som en dagsaktuell på-spissen-skildring og en tolkning som står seg, for ettertiden. Et enkelt budskap, gjennomført med tegnefaglig høy kvalitet gir en tegning som både appellerer til syn og tanke, heter det i juryens begrunnelse.

Egil Nyhus vant også prisen i 1998, og vant også gull under World Press Cartoon i Portugal i april i fjor.

Hederlig omtale

Juryen gir i tillegg hederlig omtale til to andre tegnere som har skildret rettssaken og formidlet noe av det 22. juli har gjort med Norge.

De to er Esther Maria Bjørneboe, som laget rettstegninger for NRK, og Knut Høihjelle i Namdalsavisa. Sistnevnte får ros for sitt dristige tilbakeblikk på 22. juli i en oppsummering av året.

— Å koble den blodige massakren og rosetogene etterpå i et stramt og enkelt uttrykk, kunne vanskelig vært gjort i et annet uttrykk enn nettopp tegningen, skriver juryen.

tegning.jpg
SCANPIX/EGIL NYHUS