Klarer du det kunststykket å treffe ditt eget ansikt med en finger eller to, har du samtidig berørt en av vår tids viktigste motearenaer. Ditt eget utstillingsvindu. Der du kan signaliserer hvem du vil være, hvilket miljø du har lyst å tilhøre og hvem du vil likne på. På denne trendscenen spiller solbrillene en hovedrolle. I hvert fall for de unge, urbane og trendy. Som faktisk ikke trenger sol i det hele tatt for å bruke tidens solbriller.

Vi snakker om image, image, image og merker, merker, merker...

Store briller og farger

— Grovt vurdert kunne vi ha delt opp solbrilletemaet i to store seksjoner. De funksjonelle og motedelen. Hos oss finner du begge deler i rikelig monn, sier Marita Solem Iversen, daglig leder av Interoptik-butikken. Du skal være temmelig svaksynt for ikke å oppdage at solbriller er en meganisje hos enhver seriøs brillebutikk. Ikke bare i Norge, men verden over. Solbriller er global tungindustri.

— Den generelle trenden i solbriller denne våren og sommeren, er at de er ganske store - og at det finnes massevis av farger å velge mellom i selve glassene. Lilla er en knallfarge i år.

— Lilla?

— Jepp - da snakker vi om «street fashion». Gatemote. Kafémote. Mørkere lilla øverst og så lysere nede er hot solbrillemote. Sammen med blått, gult - og blankt.

— Blanke solbriller? Er ikke det en selvmotsigelse da?

Et hav av typer

— Moter har ikke med fornuft å gjøre. De blanke glassene har gjerne speileffekt, og har faktisk egenskaper som sperrer de skadelige UV-strålene ute. Men jeg vil ikke anbefale den type motesolbriller til høyfjellet og skiturer eller til badestranden. Til det har vi andre typer, sier Marita og viser oss et hav av ymse solbrilletyper som passer til ski, golf, seiling, fiske, jakt, sykling, løp. Raff design, strømlinjeformede linjer, lette materialer og høy funksjonalitet preger denne solbrilledelen. Du kan solbrillekle deg som en sportskjendis à la John Carew eller Ådne Søndrål for en tusenlapp. Om kondisen er heller slapp, så kan du se litt sånn kul ut. Image, image, image...

Hvem du er

— Husk at solbriller gir deg identitet. Du signaliserer mye til omgivelsene med din påkledning. Klær, sko, veske, hår og briller er noe av det første mange legger merke til. Solbriller forteller meg med en gang «hvem du er», ler Marita som får inn nye kolleksjoner flere ganger om året til butikken sin. Norge henger bra med i det internasjonale motebildet på brillefronten. Stort mer enn seks måneder skiller det ikke mellom oss og de ledende motebyene som Milano, London og Paris. Mer bør det heller ikke være, for våkne kunder som følger mye med på tv og i magasiner, er trendbevisste og vet hva de vil ha - og er villig til å betale for det.

Merkebevisste

— Vi har kunder som kjøper solbriller flere ganger om året. Bergenserne er skikkelig merkebevisste. Kvir seg ikke for å svi av 1500-2500 kroner for noen kule solbriller i det «rette» merket. Den yngre kafé-generasjonen er hissigst på solbrillene, men godt voksne opp i 50-årene henger med. Solbriller fascinerer mange, sier butikksjefen med tyngde og snakker om Gucci, Oakley, Chanel og Silhouette som spesielt hete merker denne sesongen.

Skulle ikke de friste finnes det Boss, Burberry, Gant, Sand, Armani, Police, Serengeti, Dior, Cartier, Ray Ban, Adidas, Dolce & Gabbana, Polaroid, Calvin Klein, Ralph Lauren, Ricco Vero, Mikko, Alain Mikli, Fendi, Biagiotti, Nike - alt som kaller seg en merkevare er solbrillepotensiell. Ned til Hennes & Mauritz, Cubus, Vera Moda og Bella Donna der det holder med en 100-lapp for solbrillene.

Siste skrik er forresten solbriller med en feminin touch til menn - og litt maskuline briller til kvinner. Unisex-mote som er veldig aktuell akkurat nå. Råstilig!

På croisetten i Cannes

BT-fotograf Jan M. Lillebø var på jobb med Brann i Monaco sist uke. Vi ba han om å være på solbrillejakt i det mondene middelhavske. Motivene lot ikke vente på seg. På croisetten i Cannes sprader og poserer alle aldre med godt synlige solbriller. De mest forfengelige med diamantdekor, andre skjuler seg bak eksklusive logoer. I denne delen av verden er ikke solbriller forbeholdt de unge og trendy. Solbrillefasadene har også en annen funksjon enn å holde den skarpe vårsolen i sjakk - ingen kan se at du ser på dem. Kvinne på mann - mann på kvinne. Solbrilleflørting er trygg, anonym og globalt utbredt...

Dean, Ono og Abel

Men som motefenomen er ikke solbrillene gammelt. De fikk sitt gjennombrudd i 1930-årene da solen ble moderne og brunfargen «in». På 50-tallet dukket kult- og filmstjernen James Dean opp med solbriller (han hadde visstnok øyeproblemer) og skapte en viss trend - og siden har det fortsatt. Du husker sikkert John Lennon og Yoko Ono med sine briller - Elton John som løp fullstendig brilleløpsk - Michael Jackson og vår egen Morten Abel er typiske solbrilleartister. For ikke å snakke om fotballproffen John Carew. Bedre som trendsetter enn goalgetter!

Olympisk brillerace

Norge har fått et kronprinspar som tilhører både kafé- og solbrillegenerasjonen. Klarer du å huske helt tilbake til vinter-OL i Salt Lake City, så minnes du kanskje solbrillene - strategisk til stede hos stjernene i snøbrett, alpint, langrenn, skøyter og på pressekonferanser. Se og bli sett er et godt solbrillemotto også for de sportstrendy. Bransjelederen Oakley i Norge hadde en egen utsendt medarbeider utelukkende for å betjene sine 19 olympiske solbrillestjerner...

Vi andre dødelige får nøye oss med noe mer snusfornuftig for å beskytte øynene mot de skadelige solstrålene, men det kan jo være stilig for det. Eller?

TRENDY: Solbriller og mobiltelefon er et "must" for verdens unge, trendy og urbane.
Foto: Jan M. Lillebø