• Dette er forretninger, ikke veldedighet, sa U2-stjernen Bono da han torsdag lanserte en kommersiell merkevarekampanje i kampen mot aids.

Sammen med de kredittkortselskapet American Express, kleskjeden GAP, motehuset Armani og joggeskoprodusenten Converse lanserte Bono kampanjen «Product Red» blant de rike og mektige deltakerne på World Economic Forum i Davos torsdag.

Ideen er at de fire selskapene skal selge spesielle produkter merket RED, hvor noen prosent av kjøpsprisen doneres til FNs globale fond for bekjempelse av AIDS, malaria og tuberkulose.

— Vi lanserer dette i dag med fire selskaper, men vi vil ha 40 og så 400. Vi ser etter de beste og de smarteste til å arbeide med oss, sa Bono, som ikke legger skjul på at selskapene som er med på kampanjen også kan tjene penger på den.

— Dette er ikke filantropi, det er forretninger. Filantropi er hippie, dette er punk rock, eller kanskje enda mer hip-hop, siden de satser på å tjene penger i gettoene, sa Bono, som ikke har betenkeligheter med å bli brukt i denne sammenhengen.

— Jeg er blitt brukt før, det er en del av min jobb å bli brukt, men jeg er ikke noe billig nummer, som jeg har forklart noen lugubre politikere opp igjennom årene, sa Bono