– Vi har aldri hatt en tilsvarende feil tidligere, og derfor har det tatt noe tid å få rettet opp, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i EDB til NTB.

Han opplyser at alt så ut til å fungere igjen ved 18-tiden, men at noen enkeltkunder likevel kanskje kunne ha problemer med å komme inn på nettbanken sin utover kvelden på grunn av treghet i systemet ved oppstart.

– Nå skal vi gå grundig inn og sjekke hva som er skjedd, slik at det ikke skjer igjen. Men vi kan allerede nå utelukke at feilen ikke skyldes hacker-angrep eller noe i den retning, sier Remman til NTB.

Mange rammet

Svært mange banker og kunder over hele landet ble rammet av problemene tirsdag. DnB NOR alene har bortimot 25.000 bedrifter som kunder, og i overkant av en million personkunder med nettbank.

Ifølge VG Nett vil Kredittilsynet nå granske den massive kollapsen av nett— og minibanker som rammet bankkunder over hele Norge tirsdag ettermiddag.

– Vi har bedt om en redegjørelse av EDB og av bankene som ble berørt. Vi er tett på når det gjelder slikt, sier Frank Robert Berg, rådgiver i IT-tilsynet ved Kredittilsynet.

Kredittilsynet regner med å ha redegjørelsene på sitt bord onsdag formiddag. Før tilsynet vet hva feilen hos EDB var, vil ikke Berg kommentere denne saken. På generelt grunnlag er han derimot klar:

– Vi ser alvorlig på driftsproblemer knyttet til løsninger som skal være åpne døgnet rundt.

Nede tidligere

Kredittilsynet har også tidligere kritisert EDB for nedeproblemene ved nettbankene og minibankene. Etter det NA24 forstår skal det ha vært problemer hos EDB også i helgen.

Bankens Betalingssentral (BBS) er også blitt berørt av problemene hos EDB.