Saken ble oppdaget da kvinnen selv tok kontakt med banken, etter at hun fattet mistanke om overvåkingen, skriver VG.

Utredningen til DNB bekreftet at en ansatt hadde foretatt uautoriserte oppslag på disse to kundenes kontoer. DNB ønsker ikke å kommentere om den ansatte ble oppsagt på grunn sin private overvåkingsvirksomhet, eller hvilken relasjon han hadde til de to kundene.

— Dette er en personalsak, og slike saker går vi ikke ut med eksternt, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, til VG.

Generelt understreker han at de ser alvorlig på hendelser der deres ansatte bryter retningslinjene for innsyn.

— Det skal ikke forekomme at bankens ansatte går inn i et kundeforhold uten at det er en berettiget grunn til dette, sier han.

Avdelingsdirektør i tilsyns- og sikkerhetsavdelingen i Datatilsynet, Helge Veum, sier de ser alvorlig på hendelsen i DNB.

— DNB har opptrådt ryddig etter at de fikk meldingen. De har ryddet opp, og derfor er det ikke nødvendig for oss å pålegge dem noe, sier Veum. (©NTB)