Med en vekst på 3.733 eksemplarer i fjor ble Dagens Næringsliv opplagsvinner i absolutte tall i 2005. Avisens totalopplag nådde opp i vel 74.000 i fjor, viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Aftenpostens morgenutgave har hatt suksess med tabloidformatet og vokste med 2.855 eksemplarer til et totalopplag på nesten 253.000 eksemplarer i fjor.

VG-opplaget falt med 21.563 eksemplarer i 2005. Dagbladet hadde nedgang på 21.023 eksemplarer for fjoråret.

Nisjeaviser fram

Flere såkalte nisjeaviser gjorde det godt i fjor og sikret seg en plass blant de ti mest framgangsrike, ifølge MBL.

Vårt Land økte opplaget med 1.278 eksemplarer, Klassekampen med 1.247 eksemplarer og Nationen med 577 eksemplarer.

Nisjeavisene var den eneste avisgruppen som samlet sett hadde framgang i fjor.

Også Dagsavisen og tre mindre lokalaviser: Vest Nytt, Nordhordland og Nordstrands Blad sikret seg plass på listen over de ti beste.

Samlet opplag ned Totalopplaget for avisene tilsluttet MBL sank med vel 68.000 eksemplarer, eller 2,4 prosent. Det var først og fremst løssalget som sviktet. Det samlede løssalget gikk tilbake 5,9 prosent, mens abonnementsavisene gikk tilbake med 1,2 prosent.

10 aviser sto for 75 prosent av den totale nedgangen. Løssalgsavisene VG og Dagbladet sto alene for 50 prosent av nedgangen.

Opplagsutviklingen for avisenes søndagsutgaver beregnes separat og har siden 1998 vært svært stabil. Det samlede søndagsopplaget var i fjor vel 960.000 eksemplarer, ifølge MBL.

Stabile lesertall Til tross for at flere aviser sliter med å holde opplagstallene på sitt tradisjonelt høye nivå, er lesertallene svært stabile, ifølge målinger gjort av TNS Gallup. Tallene viser en stabil utvikling for de 146 avisene som er målt i perioden 2004 til 2005: Fortsatt leser minst 85 prosent en avis en gjennomsnittlig dag, og i snitt leser vi to aviser daglig.

50 titler har fått flere lesere, mens 43 har fått færre. Aftenpostens morgennummer vinner i antall lesere med en framgang på 30.500, men regnet i prosent kommer Vårt Land best ut på rankinglisten over antall lesere.

De store riksdekkende mediehusene (VG, Dagbladet og Aftenposten) har alle økt publikumsoppslutning om sine merkevarer. Ikke minst nettutgavene bidrar til dette.