Informasjonen brukes til å sende medlemmene tilbudskuponger som passer inn i handlemønsteret deres, skriver Aftenposten.

Datatilsynet har mottatt flere klager på praksisen og er kritisk til Coops framgangsmåte.

— Dette er ikke noe de informerer om i butikkene, eller noe de har vært tydelige på i sine vilkår, sier Ove Skåra i Datatilsynet.

Han vil likevel berolige Coop-medlemmer som frykter at informasjonen kan komme på avveie og havne hos forsikringsselskaper. Personvernlovgivningen setter strenge grenser for slik bruk, ifølge Skåra.

Coop-ledelsen er kjent med kritikken fra Datatilsynet og planlegger å legge fram en forbedringsplan over sommeren. Selskapet vil fortsatt samle inn opplysninger om medlemmens handling, men ønsker å tydeliggjøre informasjonen om at dette skjer.

Også ordningen Trumf, som er eid av Norges-Gruppen, registrerer medlemmenes varekjøp. Norges-Gruppen opplyser at de vurderer om de kan informere kundene bedre om registreringen.