Etterforskere fra den amerikanske riksrevisjonen – General Accounting Office (GAO) – laget to bomber basert på informasjon som de fant på internett og i avisartikler om terroristplaner.

Den ene bomben besto av et flytende eksplosiv med en enkel elektronisk tenningsmekanisme. Den andre inneholdt, utenom væske, andre gjenstander som er forbudt i reisendes håndbagasje.

Delene ble kjøpt på nettet og i butikker for cirka 1000 kroner. Bombene ble først testet i et laboratorium. Under dekke som passasjerer dro så etterforskerne til 19 flyplasser i USA med bombedelene skjult på kroppen og i håndbagasjen.

På alle flyplassene gikk etterforskerne gjennom sikkerhetskontrollen uten å bli tatt. De brukte utstuderte metoder for å distrahere vaktene. En hadde med seg en umerket flaske med medisinsk sjampo. Den ble beslaglagt etter mye bestyr, men vakten oppdaget ikke at «passasjeren» hadde med seg et flytende eksplosiv.

Rapporten etter kontrollen ble publisert i midten av november og konkluderte: «Våre tester viser klart at en terroristgruppe ved å bruke offentlig tilgjengelig informasjon og med få ressurser kan forårsake alvorlig skade på fly og true passasjerenes sikkerhet».

Så hva er vitsen?

Kip Hawley, sjefen for amerikansk flysikkerhet, hevdet i en kongresshøring at sikkerhetskontrollen bare er ett av flere lag i sjekkingen av passasjerer. Enkelte deler av systemet kan svikte, men helheten gir formidabel kontroll, sa han.

Andre er bekymret for at flysikkerheten er vokst til en industri som lever sitt eget liv og drives av andre motiver enn bare sikkerhet, da først og fremst penger.

Et selskap i USA har opprettet et register der de som flyr ofte kan bli sikkerhetsklarert en gang for alle. De betaler en årskontigent på vel 500 kroner og får et kort som gjør at de går lettere gjennom sikkerhetskontrollen enn andre.

Og tror noen virkelig at mennesker som var smarte nok til å utførte de koordinerte angrepene den 11. september 2001 er så dumme at de ikke greier å overliste dagens sikkerhetssystem hvis de vil? spør den kjente amerikanske historikeren Robert Higgs i en artikkel.

Flysikkerhetsprogrammet tjener et overordnet politisk formål, hevder han: «Det fornærmer og ydmyker rutinemessig hele befolkningen og gjør oss føyelige. Slik forberedes vi på å spille vår tildelte rolle i den politistaten som Bush-administrasjonen har bygget».

En vanlig reisende kan ikke tenke i så store sammenhenger hvis man skal komme gjennom sikkerhetskontrollen med forstanden i behold. Da hjelper det å se humoren i situasjoner, selv om det kan røyne hardt når man står der i køen.

Vi for vår del fikk en tankevekker på vei hjem fra en ferietur til Lisboa nylig.

Vi kom oss etter ekstra sjekk gjennom kontrollen med diverse gjenstander av keramikk som saktens var potensielle slagvåpen. Vel om bord og oppe i luften dukker en søt eldre dame på nabosetet ned i håndbagasjen sin og trekker opp et fullt strikkesett med stikkende pinner!

Var hun kanskje ute i samme ærend som GAO-etterforskerne og distraherte vaktene med Miss Marple-taktikk ?

INGEN KONTROLL: Amerikanske flyplasser kommer dårlig ut i ny rapport. Dette bildet er fra Flesland.