Mesteparten av handelen foregår på det private markedet, men også forhandlerne merker økt etterspørsel etter brukte båter.

— Vi har jevnt sig og etterspørsel hele tiden, sier daglig leder Arne Høvik hos Norsk Båtsenter i Dolviken. Hans firma selger brukte båter fra rundt 200.000 kroner og opp til flere millioner.

Nettstedet finn.no har de siste ukene hatt mellom 7000 og 8000 båtannonser. I april 2004 var 2581 båter til salgs. I år var tallet 4183, en økning på 62 prosent. Fra mai i fjor til mai i år var det 24 prosent flere brukte båter til salgs gjennom finn.no.

Askeladden på topp

Askeladden topper listen over de ti mest populære merkene som omsettes brukt.

— Dette er en merkevare som holder seg svært godt i verdi, sier salgssjef Bjørn Askvik hos Askvik Maritim, landets største Askeladden-forhandler.

Tendensen er at førstegangskjøperne velger en liten eller middels stor båt. Så får de smaken på båtlivet. Neste gang de kjøper båt, går mange derfor opp i størrelse og motorytelse. De som i sin tid kjøpte en åpen skjærgårdsjeep, velger gjerne en lukket daycruiser neste gang de kjøper båt. Mange går også fra utenbords bensinmotor til innenbords dieselmotor. Bruker man båten mye, gir dette sterkt reduserte driftsutgifter.

Holder seg i verdi

I motsetning til biler, har båter til nå vært en fornuftig investering. En ny båt synker i verdi det første året, deretter holder den seg, eller til og med stiger i verdi. Får du tak i en ett år gammel båt, kan avskrivningen bli minimal.

— De som selger en tre-fire år gammel båt, får ofte igjen omtrent det samme som de ga for den som ny, sier salgssjef Bjørn Askvik hos Askvik Maritim.

For to år siden hadde han en kampanjepris på en skjærgårdsjeep til 150.000 kroner. Disse båtene omsettes nå brukt for rundt 165.000 kroner.

Det er heller ikke uvanlig at opptil tjue år gamle båter selges med fortjeneste, særlig hvis motoren er skiftet ut i løpet av båtens levetid.

Været betyr mye

Selv om omsetningen av bruktbåter er høy, legger ikke Bjørn Askvik skjul på at været virker inn på salget.

— Vi merker at vi har flere uker med dårlig båtvær bak oss. Tidlig i vår hadde vi fem ukers leveringstid. Nå holder det med to. Straks det blir godvær, blir det et helt annet trykk i markedet, sier han.

— Er det fint vær, handler folk båt på impuls, sier daglig leder Per Alvern hos Uttern-forhandleren Bergen Båt.

De har færre bruktbåter til salgs enn vanlig.

— Når markedet er bra, er det lettere enn ellers å selge båten privat, oppgir Alvern som forklaring på det.

Svarer seg å selge selv

Mange båtforhandlere oppfordrer de som kjøper ny båt, til å selge den gamle privat.

— Det svarer seg, understreker salgssjef Bjørn Askvik hos Askvik Maritim.

Mangel på fortøyningsmuligheter er det eneste som legger en demper på salget av nye og brukte båter. Båthavnene i Bergens-området er smekkfulle. De fleste har lange ventelister. Flere marina-eiere ønsker å utvide, men får ikke lov.