IDA TORP HALVORSEN

Det er mye å spare på å være bevisst når man handler briller. Vi sammenlignet priser hos de fire landsdekkende kjedene Brilleland, Synsam, Krogh Optikk og Interoptik, og avdekket store prisforskjeller både på synstester, innfatninger og brilleglass.

Krogh Optikk var dyrest på samtlige modeller, og differansen mellom høyeste og laveste pris var nær 1300 kroner på tre av de fire innfatningene. For å kunne sammenligne på likest mulig premisser, valgte vi briller av de kjente merkene Chanel, Bvlgari, Prada og Gucci, som de fleste av butikkene fører.

Videre valgte vi plastglass, enkel antirefleksbehandling, og herding av glassene. Noen av optikerne tok et gebyr for montering av brillene, mens det hos andre var inkludert i glassprisen.

Brilleland billigst

Brilleland var billigst på alle brillene. De tok 2980 for den rimeligste brillen, og 4340 for den dyreste. Krogh Optikk var dyrest med priser mellom 4270 og 5640 kroner.

Synsam og Interoptik utgjør mellomsjiktet, med priser ganske midt mellom de to andre kjedene. Informasjonsdirektør Tina Nyeman i Brilleland er fornøyd med å komme godt ut av pristesten.

— Vi bestreber oss alltid på å ha lave priser, også på merkevarene. Vi tror at kundene ønsker både noen eksklusive og rimeligere alternativer når de kjøper briller, og hos oss skal man kunne finne noe som passer både stil og lommebok, sier Nyeman.

— Har dere merket noe til den økte konkurransen i bransjen de siste årene?

— Det har vært mye snakk om den skjerpede konkurransen, men vi har egentlig ikke merket noe særlig til det. I løpet av det siste drøye året har vi økt både i antall butikker og omsetning. Men vi har merket en konkurranse om å ha de laveste prisene, noe som har fått oss til å lansere en brillepakke helt nede i 155 kroner for glass og innfatning, sier Nyeman.

Varierende priser

Prisene fra de ulike optikerkjedene er ikke fullstendig sammenlignbare. I mange tilfeller vil det være nødvendig med mer behandling av glassene, og product manager Karl Fredrik Hildrum i Interoptik opplyser om at hvilke glass som kan brukes i en brille kan variere fra person til person, blant annet fordi alle glass skal være sentrert rett foran pupillene.

Størrelsen på glasset er derfor viktig, og avstanden mellom øynene på kunden har innvirkning på glasstørrelsen, og dermed også på prisen. Hva de ulike optikerkjedene anser som en «enkel behandling» kan også variere.

— Vi opererer sjelden med en «enkel» antirefleks da det bør være full antirefleks og herding på et glass. De glassene vi har foreslått her er i toppkvalitet, sier Aadne.

Forvirrende tilbud

Brilleland er blant kjedene som opererer med «pakkepriser» der behandling av glassene ikke inngår. Det har skapt debatt i bransjen. Flere av de konkurrerende kjedene har tidligere gått ut og kritisert det de kaller «kreativ markedsføring».

— Det er svært uvanlig å selge glass uten behandling. Dette fører blant annet til at glassene gir sjenerende reflekser, er vanskeligere å holde rene og blir tidligere slitte, sier Karl Fredrik Hildrum i Interoptik.

Rita Aadne ved Krogh Optikk Majorstuen er enig.

— Ubehandlede glass blir fortere ripete og er kosmetisk sett ikke særlig pent. I tillegg vi man ved bilkjøring bli plaget av forstyrrende reflekser, og da spesielt ved mørkekjøring, sier Aadne.

Tina Nyeman i Brilleland mener likevel at bredde er viktig.

— Vi tror at kundene ikke alltid er ute etter det dyreste. Mange ønsker for eksempel flere briller, så de kan ha en liggende i bilen og en på kontoret. Dermed trenger de ikke dyreste behandling på alle, sier Nyeman.

ILLUSTRASJON: Stor bærende grafikk

Bergens Tidende/Aftenposten