Anders W. Hagen

Lucas Weldeghebriel

Et problem mange vanlige bredbåndkunder opplever, er at de ikke får den hastigheten på linjen som de er blitt forespeilet, og som de betaler for.

Dette kan kunden avdekke, enten ved vanlig bruk, når de opplever at surfingen går tregere enn forventet, eller ved hjelp av bredbåndsspeedometre som finnes på nettet.

Ingen unnskyldning

Leverandøren vet hvor langt du bor fra din nærmeste sentral, noe som har stor betydning for hvor raskt bredbånd du kan få. Bor du for langt fra sentralen kan du ikke få de høyeste hastighetene.

Det samme gjelder hvis kobbertråden mellom sentralen og deg er for tynn.

Ettersom leverandøren din vet nøyaktig hvor langt du bor fra sentralen, og kvaliteten på linjen, så de har ingen unnskyldning for å overselge deg en hastighet du rett og slett ikke kan få.

Men det kan være mange årsaker til at internetthastigheten er lavere enn forventet. Og i de fleste tilfeller leverer leverandøren den avtalte hastigheten, mens andre faktorer senker farten (se grafikk).

— Villedende markedsføring

Forbrukerrådet har mottatt en rekke klager fra bredbåndkunder som mener de ikke får den hastigheten de er blitt forespeilet.

— Problemet er imidlertid at det i kontrakten ofte står at det er en «opptil»-hastighet, samt at hastigheten kan variere fra ett tidspunkt til et annet, sier Ole Asbjørn Lie.

Han er regionsjef i Forbrukerrådet i Agder, som har landsdekkende ansvar for telesektoren.

Lie mener det enkelte ganger kan være snakk om villedende markedsføring.

— Dersom en kunde mener han ikke får det han betaler for, bør han ta kontakt med leverandøren. Hvis ikke det fører frem, og det er et forhold som er oppstått etter 1. februar 2006, kan han klage det inn for Forbrukerklagenemnda. Dette betinger at kunden har tatt det opp med leverandøren, og fått et svar, sier Lie.

Prisavslag

Ifølge Ole Asbjørn Lie kan en kunde oppheve kontrakten eller få redusert pris dersom det dreier seg om et kontraktsbrudd fra leverandørens side.

Telenor sier de forsøker å ta kontakt med kunden dersom de ser at han ikke får den hastigheten han betaler for.

— Noen ganger ser vi at kapasiteten ikke er stor nok fordi kunden er for langt fra en sentral, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor Privat.

— Da kan kunden enten fortsette med samme abonnement, eller så tilbyr vi kunden å gå ned til et hakk hvor vi kan garantere for hastigheten, sier Lessum.

Også NextGenTel opplyser at de tar kontakt med kunder som selskapet ser får mindre hastighet enn de ble forespeilet.

Langsom opplasting

Administrerende direktør i Labs2 Norge, Pål Eivind Vegard, mener dagens ADSL-tilbud har vesentlige mangler. Selv tilbyr hans selskap fiberoptisk-basert internettoppkobling på opptil én gigabyteslinje, 8000 ganger raskere enn en vanlig ADSL-linje på én megabit.

— Hovedproblemet med ADSL er at det er asynkront. Det vil si at det er en lavere opplastningshastighet enn nedlastningshastighet, sier Vegard.

Farten på trafikken ut fra maskinen din er med andre ord lavere enn trafikken inn.

— Det er mulig å ha like stor hastighet opp, men da vil det være snakk om SDSL, som er mye dyrere, og jeg tror ikke det vil bli introdusert for forbrukermarkedet på lang tid, fortsetter han.

- Hvorfor er opphastighet så viktig?

— Det er viktig dersom du ønsker å laste opp materiale som video eller bilder. Jeg har for eksempel en ADSL-linje hjemme, og hvis jeg skal prøve å laste opp bilder tar det altfor lang tid. Det går rett og slett ikke, sier han.

Pål Eivind Vegard tror at når kapasiteten blir stor nok på opphastigheten, vil nettet for alvor oversvømmes av egenprodusert innhold folk har lyst til å dele med hverandre .

Aftenposten/Bergens Tidende

ANDERS W. HAGEN