Det bekrefter direktør i Braathens, Trygve Gjertsen overfor Bergens Tidende. I går sendte selskapet ut nye og alarmerende trafikktall for august. De viser i klartekst at Braathens fortsatt opplever passasjersvikt.

Etter det Bergens Tidende erfarer, har Braathens nå bare økonomi til å kunne drive videre i seks til åtte måneder dersom Konkurransetilsynet sier endelig nei til at SAS får kjøpe selskapet. Gjertsen vil ikke kommentere disse opplysningene.

Kan ikke overleve

— Vi har ingen slik tidsplan. Men hvis Braathens ikke blir kjøpt opp av SAS, kan ikke selskapet overleve med dagens drift. Hvor lenge vi kan eksistere, er imidlertid avhengig av forholdet til kreditorene, banker og den generelle trafikkutviklingen – som er ekstremt svak på norske innenriksruter. Dette er forhold som ligger utenfor Braathens kontroll, sier han.

Kaos på Flesland

Gjertsen bekrefter at en eventuell konkurs raskt vil føre til kaos på Flesland.

— Vi er det største flyselskapet på Flesland med vel 60 avganger daglig. Braathens er eneste selskap som flyr på rutene fra Bergen til Trondheim, Molde, Kristiansund og Kristiansand.

Hvis disse rutene forsvinner over natten, blir effekten umiddelbart svært dramatisk for hele rutestrukturen langs kysten. Dessuten blir næringslivet og reiselivet hardt rammet, sier han.

Gjertsen legger til at hele 28 av de 38 Boeing 737- og Fokker 50-flyene Braathens disponerer på sitt rutenett, er solgt ut og eies av internasjonale leasingselskaper. Det betyr at storparten av flyflåten trolig vil forsvinne ut av landet hvis Braathens må gi opp, slik tilfellet var da Color air gikk overende. Da var flyene ute av Norge før det ble lyst om morgenen.

Informerte Strøm-Erichsen

Gjertsen var tirsdag i Bergen for å informere både byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen og Bergen Næringsråd om den alvorlige situasjonen Braathens befinner seg i. - Vi er også opptatt av å formidle at et ja til at SAS får kjøpe Braathens vil gjenopprette lønnsomheten i norsk luftfart. Dette vil gi Norge et forutsigbart rutesystem i Norge og være den beste løsningen for passasjerene, hevder Gjertsen.

Vil ha avklaring

Braathens nesten 5000 ansatte venter nå i spenning på at Konkurransetilsynet skal foreta en endelig avgjørelse om det planlagte oppkjøpet fra SAS. Tilsynet har frist til 21. november. Men selskapet frykter likevel at denne saken trekker så langt ut i tid at selskapet kan gå overende før de politiske myndighetene har tatt stilling i en eventuell ankesak.

— Vi har bedt Konkurransetilsynet om en tilbakemelding på om de deler vår beskrivelse av selskapets svake finansielle stilling. For oss er det nå viktig at vi får en slik tilbakemelding så raskt som mulig, sier Gjertsen.

DRAMATISK: En eventuell konkurs i Braathens vil føre til dramatiske konsekvenser på Flesland, hevder direktør Trygve Gjertsen i Braathens.
FOTO: THERESE BORGE