Det kom fram under kaptein Frank Reiersens forklaring til granskingskommisjonen i Oslo tirsdag. Kommisjonen er nedsatt av regjeringen og har fått i oppdrag å finne årsaken til ulykken.

«Bourbon Dolphins» siste jobb endte med at fartøyet kantret og gikk ned på 1.100 meters dyp. Åtte av besetningen på 15 omkom.

Kaptein Frank Reiersen deltok i planleggingen av operasjonen, og overlot fartøyet til kaptein Oddne Arve Remøy og hans mannskap den 30. mars.

Den første

Kaptein Reiersen var den første som opplyste at «Bourbon Dolphin» i de opprinnelige operasjonsplanene ikke var tiltenkt rollen som hovedskip under ankerjobben for riggen «Transocean Rather»vest av Shetland.

Fartøyet skulle fungere som hjelpeskip, men planen ble endret 10-12 dager før «Bourbon Dolphin» forliste.

Endringen ble foretatt fordi to andre fartøyer ikke kunne komme til operasjonsområdet, kom det fram under kommisjonens første høring i Ålesund i juni.

Flere i ilden

Kommisjonen skal tirsdag også høre førstemaskinist Morten Reite. Et sentralt tema under denne sekvensen kan bli «Bourbon Dolphins» trekk-kraft, som var mindre enn dragkraften til de øvrige fartøyene i operasjonen. Vær— og strømforholdene gjorde at «Bourbon Dolphin» måtte bruke mye maskinkraft bare på å holde posisjonen under operasjonen.

I tillegg til kaptein Frank Reiersen er også førstestyrmann Geir Syversen og kaptein Hugo Hansens innkalt for å avgi forklaring til undersøkelseskommisjonen tirsdag

Kaptein Hansen skulle hatt vakt ombord i «Bourbon Dolphin» ulykkesdagen, men hadde byttet vakt med kaptein Oddne Arve Remøy.

Det knytter seg spenning til førstestyrmann Geir Syversen forklaring, blant annet fordi han er den eneste offiseren på broa som overlevde «Bourbon-Dolphin»-tragedien.

Junge, Heiko
Erik Ask