Rusmiddeldirektoratet synes lovendringen er verdt å vente på, melder TV 2.no.

Statens spydspiss i kampen mot nordmenns hang til rusmidler har lenge irritert seg over at reklamer som de mener er klart ulovlige ruller og går på norske TV-skjermer. Samtidig er bryggerilogoer synlige overalt – med et unnselig «Light» under.

— Bryter loven – Vi har reagert kraftig på at ingen ser ut til å bry seg om at slik reklame er ulovlig. Både bryggeriene og mediene bryter loven – og de er fullt klar over at de gjør det, sier Martha Skretteberg i direktoratet til TV2.no.

Hun tenker på reklamen med den glisende utlendingen som har oppdaget middelet som kan «cure unwanted stiffness» - lettøl, selvfølgelig. Eller den med de norske statslederne som overrasker Jamaica med sin løssluppenhet, etter å ha fått servert lettøl på flyet. Eller de som danser i regnet mens de venter på...ja, du vet.

Opp i Stortinget Rusmiddeldirektoratet mener dette er reklamer som spiller på alkohol, og frykter konsekvensene av at norske TV-seere fôres med ølreklame, om enn av den lettere sorten.

– TV har en enorm gjennomslagskraft og eksponerer produktet for alle aldersgrupper, påpeker Skretteberg.

Avdelingssjef Inger Gran i Sosial- og helsedepartementet forteller TV2.no at hennes medarbeidere er i ferd med å utarbeide et forslag til lovendring som skal opp i Stortinget i vår eller høst.

Både TV 2 og Ringnes har deltatt i høringsrunden for den nye loven, men begge avviser at de bryter de gjeldende forskriftene.

NTB