EINAR H.G. SPANG

GIDSKE STARK (Foto)

Einar.spang@bt.no

Å si at målet er å gjøre nordmenn til verdens vakreste mennesker, det synes Borge er å gå litt for langt.

— Vi snakker om velvære, kanskje vi kan bruke klisjeen «det gode liv», sier Borge om nyskapningen til Bergens Tidende.

— Etter perioden med SATS, der jeg nå sitter igjen med senteret på Vestkanten, var det naturlig å se på andre deler av kroppen. Kondisjon og form er en del av vårt velvære, på samme måte som skinn og utsiden av kroppen er det, sier Borge.

Fem etablert allerede

Nyskapning er imidlertid et relativt begrep. Wha Wha-konseptet, der navnet stammer fra den pedalen som skaper vibratoeffekten fra gitarer, har vært under utvikling en tid. Første salong med mål av seg til å gi deg hudpleie, fotbehandling og annen velværehjelp ble åpnet i Kløverhuset juli 2002. I januar i fjor kom neste i Lagunen, så fulgte Oslo-debut med salong i Pilestredet mars 2004 og nylig er det åpnet salonger i Xhibition og Sandviken i Bergen.

— Målet er å få en kjede med 50-70 salonger i Norge innen 2007. Vi satser på dels egne eide salonger og franshisesamarbeidspartnere for å nå målet, sier Borge.

Investert 13-14 millioner

Hittil er det investert 13 til 14 millioner, og det er nylig gjennomført en emisjon som har gitt fem millioner i ny kapital. Det står bergenskrefter bak kapitalutvidelsen.

— Dette er et konsept utviklet i Bergen, og det står bergensere bak, Det blir folk vi blir litt overrasket over å treffe. De tror vi har kjøpt et internasjonalt konsept. Vi ser klart at vi en gang i fremtiden kan gå utenfor Norges grenser, men nå må vi satse på å få en god etablering her hjemme, sier Borge.

Bak hver salong ligger investeringer i overkant av to millioner kroner til topp moderne utstyr. I Xhibition er det tre enheter for massasje og hudpleie, spa-rom, rom for negledesign, eget fotbehandlingsrom og «sprayboks» for dem som vil bli sprayet skikkelig brun. Sistnevnte behandling har en holdbarhet på fem til syv dager.

Konseptet baserer seg på tre forskjellige typer salonger. Alle tilpasset sitt formål, men fortsatt med en ens profil og kvalitetssikringsopplegg. Det er «resort» salonger på hoteller, som i Sandviken, salonger i større sentre og en egen kategori for salonger i handlegater.

Opp til 85 år

Administrerende direktør for kjeden, Charlotte Hageberg, opplyser at kundene er fra 15 til 85 år, med hovedtyngden mellom 25 og 65.

— Det har vært en positiv opplevelse å se at 15 prosent er menn. Menn som virkelig tar pleie av seg selv seriøst.

Wha Wha har 24 terapeuter med offentlig godkjent utdannelse i sin stab i Bergen.

— For oss er innarbeidelse av kvalitet på alle ledd helt overordnet. Vi har lagt opp systemer som gjør at vi kan utveksle kunnskaper fra erfaringer og ved at vi har ansatt en egen fagsjef som samarbeider med hudlege om behandlingsoppleggene. Vi ønsker å bli standardsettende for denne type tilbud, sier Per Egil Borge, som ser på Wha Wha som sitt desiderte hovedprosjekt for tiden.

FRA INNVENDIG VELVÆRE TIL UTVENDIG: Det er til nå satset 13-14 millioner kroner på Per Egil Borges nye «baby» Wha Wha velværesalonger. Målet er 50-70 stykker i Norge innen 2007.