Ulrikke Lund Larsen (18) tar med seg kameraet sitt, går ned i bakgården og setter på selvutløser. Bildet av dagens antrekk skal rett ut på nettsiden hennes.

På oppfordring fra leserne har hun også laget videoer der hun viser hvordan hun sminker seg og styler håret. Og leserne ser ut til å elske det. Hver uke har bloggen «Klisjebarnet», som er en av Norges største moteblogger, opp mot 60.000 visninger i uken. Halvparten er unike brukere.

— Leserne vil ha mer og mer. Jeg prøver å oppdatere siden én gang om dagen, men de ber meg gjøre det tre ganger.

Selger annonser

Lund Larsen er opprinnelig fra Tromsø, men har bodd i Bergen de siste to årene. På nettsiden skriver hun om hverdagen sin, klærne sine og hun gir tips og råd om mote og sminke.

— Det er helt absurd at så mange er innom siden min hver dag. Kanskje er det fordi det er så lett stoff. Det er hverdagsenkelt om hverdagsglamour.

Etter å ha blogget i tre år, satser hun nå på å få betalt for arbeidet. Nylig gjorde hun en avtale med et markedsføringsfirma som nå selger annonser for nettsiden.

— I og med at jeg har så mange lesere, kan det jo bli litt å tjene på det. Det er vanskelig å si hvor mye, fordi dette er nytt i Norge.

Blogg som levebrød

Stadig flere tjener store penger på blogging. Svenske Isabella Löwengrip (17) skal, ifølge svenske medier, tjene fem millioner kroner på annonseinntekter i året.

Jill Walker Rettberg, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, forsker på kommunikasjon på internett og har nylig gitt ut en bok om blogging. Hun tror blogging snart vil kunne gi store inntekter, også for nordmenn.

— I dag er det mange som får inntekter av å blogge. Mange har det også som levebrødet sitt. I Norge vet jeg ikke om noen som lever av å blogge, men det kommer nok, sier hun.

Annonser er den klassiske inntektskilden, men man kan også tjene penger indirekte, ifølge forskeren.

— På min blogg har jeg ingen annonser, men jeg har fått forespørsler om å holde foredrag etter at folk har vært innom nettsiden min.

Hun mener en årsak til at blogger blir populære, er deres personlige karakter.

— De suksessfulle bloggene er ofte veldig godt skrevet og har en personlig stemme. Man prøver ikke å være objektiv, og man viser et glimt av livet sitt på en tiltalende måte.

- Ikke la deg kjøpe

Walker Rettberg advarer bloggere mot å la seg kjøpe av annonsører.

— En grunn til at folk leser blogger, er at man stoler mer på den direkte stemmen. Derfor er det viktig at bloggerne ikke lar seg kjøpe av næringslivet.

Sigrid Bjørkum (26) fra Bergen er også en av dem som har begynt å tjene penger på å blogge. Hun startet motebloggen «Siggelicious» for over to år siden. Nå skriver hun for Dagens Næringslivs magasin D2.

— Det er en måte å tjene penger på, som alle andre måter. Jeg får ikke penger gjennom annonser, men fra D2. Det er ikke mye, men det gir meg mulighet til å drive med noe jeg liker.

POPULÆRE MOTETIPS: Fra jenterommet skriver Ulrikke Lund Larsen om seg selv og mote på bloggen sin. 30.000 personer klikker seg inn ukentlig. - Leserne skriver at de synes det er kult at jeg tør å pynte meg, sier hun.
Larsen, Bjørn Erik
KLÆR OG SMINKE: Bildemontasje fra motebloggen til Ulrikke Lund Larsen. Både hverdagsantrekk og festklær blir dokumentert, og sminke- og selvbruningstips deles ut til leserne.
Fem av de mest populære bloggene: Boingboing: Startet i 2000 og tar for seg ny teknologi og gir råd og tips til selvhjelp og hvordan du kan spare tid. Unike besøkende i måneden: 2,8 millioner
Engadget: Teknologiblogg som skriver om forbrukerelektronikk og teknologiske nyvinninger. Unike besøkende i måneden: 2,8 millioner
PerezHilton: Personlig blogg der Perez Hilton skriver om kjendiser og sladder. Han er kjent for sine krasse uttalelser. Unike besøkende i måneden: 4,6 millioner
Gizmodo: Teknologiblogg som startet i 2000. Dette er en kommersiell blogg som er drevet av selskapet Gawker media, som driver 12 ulike blogger. Unike besøkende i måneden: 6,9 millioner
Lifehacker: Også denne er drevet av Gawker media, og gir datateknologiske tips og triks. Unike besøkende i måneden: 4,9 millioner