Se større grafikk her!

En snerten liten Toyota Yaris er blant de billigste bilene å oppdrive. Bilen er samtidig dyrest å forsikre blant de 20 mest solgte bilene i Norge i fjor.

I vårt eksempel må 30-åringen Frida betale en årlig forsikringspremie som tilsvarer 4,4 prosent av bilens verdi dersom hun kjøper en Yaris.

Kjøper hun heller en Audi A6, slipper hun unna med 2,4 prosent. Vil hun virkelig kjøre dyrt, og smeller til med en Volvo XC90 til 679.000 kroner, faller forsikringen ned til 1,8 prosent av bilens verdi.

Regnestykkene tar utgangspunkt i gjennomsnittlig pris på forsikringen i de tre dominerende selskapene, og Frida som forsikringstaker.

— Ingen gode grunner

Rådgiver Chen Shangquan i Forbrukerrådet stiller seg uforstående til at billige biler skal være dyrere å forsikre enn mer kostbare utgaver.

— Vi ser ikke noen grunn til at forskjellene skal være så store.

Ifølge Forbrukerrådet er kundene langt mindre følsomme for prisforskjeller på forsikring enn for eksempel på dagligvarer. En viktig årsak, ifølge rådet, er at det er vanskelig å orientere seg i forsikringsmarkedet.

— Vi mener forsikringspremien skal samsvare med verdien på det som bli forsikret. Slik er det for hus, båt og andre gjenstander, og vi stiller spørsmål ved hvorfor andre regler skal gjelde ved bilforsikring.

Forskjell på SUV

Det er ikke bare forskjellen mellom de billigste og dyreste som er stor. En nyere BMW 316 er dobbelt så mye verdt som en Yaris, men forsikringen er bare 33 prosent dyrere.

Og videre: Forsikringen av en vanlig Volkswagen Passat koster bare to tredeler av Yaris-forsikringen, i forhold til verdien på bilene.

Passaten er også billigere å forsikre enn en Volvo V50, som ligger i samme prisklasse.

Selv for to relativt like SUV-er som Honda CR-V og Subaru Forester varierer prisen på forsikringen opp mot fire hundre kroner.

Fagsjef Ola Roll i If Skadeforsikring tror forsikringspremiens andel av verdien er en fjern problemstilling for de aller fleste bilkjøpere.

— For mange er den heller ikke så interessant. Du er ikke i tvil om du vil kjøpe en Clio eller en Volvo XC90, sier Ola Roll.

— Bilkjøp er for de fleste en totrinns rakett. Først velger du bil ut ifra behov og hva du har råd til, deretter kommer forsikringen og driftskostnadene.

- Farge før forsikring

Trafikksikkerhetsforsker Tore Vaaje i Gjensidige NOR tror de aller fleste av oss først velger bil, deretter forsikring.

— Fargen på bilen heller enn forsikringen er nok det mange tenker på først.

Vaaje mener prisen på forsikringen burde vært inkludert i bilanmeldelsene i blader, aviser og på nettet.

— Det er et poeng å trekke frem hva bilen egentlig koster deg. Dette vil økt bevisstheten blant kundene.

Fagsjef Atle Vie i Vesta tror mange bileiere tar med seg forsikringsselskapet de allerede er knyttet til når de kjøper bil. Mange kunder har samlet forsikringene sine i ett selskap, og oppnår dermed fordeler

— I tillegg handler bilkjøp handler mye om følelser. Jeg tror ikke folk har så veldig fokus på bilens verdi i forhold til forsikringen, sier Vie.