Da Stavrum kom på jobb i går morges, hadde han mottatt drøyt 4000 e-poster i sin personlige innboks. Grunnen er at e-postadressen hans ligger ute på førstesiden til TV 2, og dermed ble den et lett offer for viruset Sobig.F.

— Det største problemet er at internettleverandørene til nå fullstendig har neglisjert problemet og gjort hva de kan for å unndra seg ansvar for å stoppe svineriet. I Norge betyr det ofte Telenor. Ved tidligere virusangrep mot TV 2 har rundt 70 prosent av de innkommende virusmailene vært fra Telenor-kunder, sier Stavrum.

— Vi har tatt dette opp med Telenor, men de nekter å gjøre noe med det. De bare toer sine hender. Og det irriterer meg siden jeg mottar søpla, sier Stavrum til BT.

Informasjonssjef Arild Johannessen i Telenor Bedriftskommunikasjon viser til store kostnadene om bedriften skulle gi kundene gratis virusfilter.

— Det ville bli ganske store beløp om vi skulle tilby kundene dette gratis. Dette er kundens eget ansvar, mener Johannessen.

Han forteller at Telenor har opplevd tredobling av antall e-poster etter angrepet fra Sobig.F.

— Vi har opplevd en tredobling fra tre millioner til åtte-ni millioner daglige e-poster, sier han.

For 29 kroner måneden tilbyr Telenor kundene sine kontinuerlig oppdatering av antivirusprogram.

— Det er om lag 35.000 kunder som benytter seg av dette tilbudet. For hvert virusangrep blir det flere, sier Johannessen.

Telenor har nesten én million e-postkunder.

— Vi har stanset 100.000 virusmailer ved hjelp av filteret i løpet av et døgn. Normalt stanser vi 40.000 i måneden, sier informasjonssjef Arild Johannessen.