Han så ikke hvor kjettingen gikk ut akterut, men la merke til at det var tre «tørn» på kjettingtrommelen. Vike hadde aldri vært med på nødutløsning av vinsj og trommel, men var ellers vel vant med bruken av styrepinner og «haikjeft».

Episode

I retten opplyste han om en episode utenfor Mongstad i januar i år der det oppsto et problem med kjøring av ballast eller diesel da en ventil skal ha stått åpen.

Sjøfartsinspektørenes interesse knyttet seg mye til ballast og håndteringen av kjettingen på akterdekket på «Bourbon Dolphin».

Da skipet krenget var klokken 17.05 lokal tid 12. april. Vike befant seg i røykemessen på A-dekk der han så på nyhetene på TV Norge sammen med stuerten. Da båten krenget, seilte han på dørken over til babord side.

Så sjøen under

Han kikket ut ventilen og så sjøen i underkant. Da skjønte han at noe ikke stemte.

– Jeg sa til stuerten at nå er det best vi kommer oss ut. Vi kom oss ut i friluft og fikk på oss livbelte. Deretter må vi ha klatret opp på sida av båten etter hvert som den veltet, uten at jeg kan huske at vi gjorde det. Alt gikk så utrolig fort.

En flåte blåste seg opp. Jeg posisjonerte meg slik i sjøen at flåten driftet mot meg. Akkurat da så jeg ingen andre i sjøen. Etter hvert var vi tre om bord i flåten, fortalte Vike.