De to banestrekningene skal legges ut på anbud en gang neste år. Men allerede i vår settes den langt mindre Gjøvikbanen ut på anbud, skriver Aftenposten.

Anbudene skal utlyses som større «trafikkpakker»som inkluderer statlig kjøp av togtrafikk. Hver av pakkene omfatter fjerntog som trafikkerer hele strekninger, lokale tilbud som Stavanger-Sandnes og Bergen-Voss, samt enkelte tilknytningslinjer. Det selskapet som vinner et anbud, får enerett på driften en viss periode.

Det har tidligere vært planlagt å utlyse strekningen Voss-Bergen, i tillegg til Gjøvikbanen. Men statsråden forteller at signalene fra markedet gikk ut på at dette ble for puslete. Ved å gå rett på de store banestrekningene, regner hun med at det blir lettere å få til gode trafikkopplegg og skape interesse for Norge hos store jernbaneselskaper i Europa.

Meldingen om privatisering av to av landets viktigste jernbanestrekninger møtes ikke med begeistring hos de ansatte.

— Jeg tror det vil bli et sabla rot i hele systemet. Samferdselsdepartementet har ennå ikke klart å få på plass hovedlinjene i anbudsdokumentene. Det er tydelig at her er det mer politikk enn praksis, sier Ove Dalsheim i Norsk Jernbaneforbund.

Han frykter at nye private firmaer vil tilby langt dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det de NSB-ansatte har i dag.

HELGE SUNDE