Mens 59 prosent av de reisende mellom Oslo og Bergen i dag tar fly og 16 prosent toget, kan andelen togpassasjerer øke til 41 prosent ved kortere reisetid og to timers frekvens mellom togene. Flytrafikken vil da sitte igjen med 43 prosent av de reisende, ifølge beregningene.

Sparer reisetid

Stortingspolitikere og næringslivet i berørte fylker arbeider intenst for å få utbygging av Bergensbanen høyest mulig opp i Nasjonal Transportplan (NTP) som regjeringen legger frem i vår.

I dag tar togturen mellom landets to største byer nærmere syv timer. Med bygging av Ringeriksbanen, dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen og utbedringer langs strekningen kan nærmere to og en halv times reisetid spares inn. Da blir toget et langt bedre alternativ både til fly og bil.

Kamp om prosjekter

NTP legger grunnlaget for samferdselsutbyggingen i Norge, og rulleres hvert fjerde år. Stortinget skal i vår vedta NTP for perioden 2014 — 2023. Alle deler av landet har sine samferdselsprosjekter som de ønsker med i planen, og det er tautrekning også mellom regjeringspartiene før planen legges fram for Stortinget i form av en stortingsmelding

Både regjeringspartienes fylkespartier og LO og NHO i Buskerud og Hordaland har gått sterkt ut og krever at Bergensbanen rustes opp. Det viktigste enkeltprosjektet er Ringeriksbanen. Et dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss vil alene forkorte reisetiden med én time.

Krever byggestart i 2018

Både LO/NHO og fylkespartiene til Ap, SV og Senterpartiet er opptatt av at det blir byggestart for Ringeriksbanen i 2018.

Ringeriksbanen ble vedtatt i Stortinget i 1992, men lite har skjedd senere. I 1993 ble Forum Nye Bergensbanen stiftet for å presse myndighetene til å få fortgang i arbeidet med opprusting av Bergensbanen og bygging av Ringeriksbanen.

— Stifterne hadde neppe sett for seg at byggingen skulle ta så lang tid, sier John-Ragnar Aarset som i dag er leder for Forum Nye Bergensbanen.

Han har tro på at både Ringeriksbanen og opprustningen av hele Bergensbanen skal komme et godt skritt videre i vår.

Åpner for utbygging

Han viser til at Ringeriksbanen i tillegg til å forkorte reisetiden mellom landets to største byer også vil åpne for omfattende boligutbygging på Ringerike. Med ny bane blir pendleravstanden til Oslo bare en halv time.

— Ringerike står med åpne hender for å ta imot en del av det enorme befolkningspresset på hovedstaden. Bare ved å bruke ledige arealer i sentrumsområdene kan befolkningen på Ringerike økes fra 40.000 til 60.000 mennesker. Da har man ikke rørt de ubebygde områdene i kommunen, og det er mye plass på Ringerike, sier Aarset.

Fra fly til bane

Beregninger NSB har gjort, viser at trafikken på Bergensbanen kan dobles dersom reisetiden reduseres til fire og en halv time og antallet togavganger økes slik at det går et tog hver annen time.

— Økningen vil nesten i sin helhet komme fra fritidsreiser. De fleste forretningsreisende vil nok fortsatt bruke fly, sier direktør i NSB, Marianne Broholm Einarsen.

Overgangen fra fly til tog vil likevel være så stor at det slår kraftig ut i markedsandeler. Nesten like mange vil reise med tog som med fly, noe som også får positive miljømessige konsekvenser.