Ikke bare har Stageway fått det ærefulle oppdrag å skulle bestyre prinsesse Märtha Louise sin karriere. Når kongsdatteren på fredag gifter seg i Trondheim, er det bergensfirmaet som produserer den store begivenheten.

Og en folkefest av dette kaliber krever underholdning. Ikke noe problem for et firma som har kontroll på karrierene til en rekke av landets mest profilerte artister, som Sissel, Sondre Lerche og Morten Abel. Som alle skal opptre på bryllupsfeiringen i Trondheim.

Morten Abel er for øvrig også personlig venn av brudgommen, og er derfor også invitert som gjest i bryllupet.

FOTO: JASON FLOYD

— Kjekk oppgave

Det koker på Stageway-kontorene i Skuteviken for tiden. Under bryllupsdagene er fem av Stageway sine medarbeidere på plass i bartebyen ý i tillegg til artistene.

Nå er ikke Stageway førstereisgutter når det gjelder avvikling av store brylluper. Også fjorårets glamorøse kronprinsbryllup ble ivaretatt av bergensfirmaet.

— Det er klart at vi synes det er kjekt å få lov til å gjøre dette. Det var veldig kjekt sist, og det er fint å bli spurt igjen, sier Jan Sollesnes, tidligere trommeslager i Tomboy og i dag prinsesse Märtha Louises agent i Stageway.

— Nå er det jo lettere å snakke om det som har vært enn om det skal skje, sier Sollesnes.

Trekker i trådene

— Hva betyr det å produsere et bryllup?

— Nå er det jo ikke vår oppgave å fortelle biskopen hva han skal si under vielsen. Vi er ansvarlig for all kultur, sette sammen repertoar og artister, pluss teknisk utførelse i Stiftsgården og i kirken. Vi samarbeider med alle impliserte parter, koordinerer med NRK og den type ting, sier Sollesnes.

Interessen rundt prinsessebryllupet er voldsom. Nærmerer 500 journalister er akkreditert til bryllupet. Likevel vil ikke Sollesnes være med på at dette er den største eventen Stageway har produsert.

— Vi har gjort større produksjoner, blant annet i Oslo Spektrum. Men dette blir noe spesielt, både med hensyn til publikummet og at det blir direktesendt på tv i mange land. Interessen rundt dette er jo veldig veldig stor, sier bryllupsprodusenten fra Natland.

Lang kirkeerfaring

— Hvordan i all verden fikk dere ansvaret for forrige bryllup, egentlig?

— Jeg tror det hadde litt å gjøre med den erfaringen vi har opparbeidet oss på kulturarrangementer generelt, også i kirker. Vi har jo artister som Oslo Gospel Choir, Sissel, Karoline Krüger, Gøran Fristorp og Sivert Dagsland, som vi har produsert kirkekonserter for.

— Men du kvapp da telefonen kom?

— Det var jo litt spennende å få beskjed om å møte opp på Slottet, smiler Jan Sollesnes.

— Hva nå da? Uten flere kongebarn må jo dere vente i 20-30 år på etterveksten?

— He-he, vi har masse annet å holde på med.

— Og når får dere Ari Behn i stallen da?

— He-he, det har vi ikke snakket om. Men vi er veldig glade for å ha prinsessen her, sier prinsessens gode hjelper.

- Stor verdi

Arrangementet er en solid fjær i hatten for Stageway, som i tillegg til inntektene fra selve arrangementet også vil oppleve en økt kredibilitet.

— Uansett hva man foretar seg, med så stor medieoppmerksomhet, har det stor verdi. Selv om Stageway ligger lavt, så skriver jo for eksempel du om det nå, slik at det blir kjent, sier kommunikasjonsrådgiver Wenche Halsen i PR-byrået Geelmuyden.Kiese.

— Når Stageway i tillegg velger å bruke artistene som de har i stallen, så utgjør dette en tilleggsverdi. både for artister og for firmaet, sier hun.

— Redaksjonell omtale har mellom fem og ti ganger større verdi enn annonsering, såfremt omtalen er positivt behandlet. Her sitter jo hele landet lenket og ser på. Det er jo det beste programmet å være i, sier kommunikasjonsrådgiver Wenche Halsen.

STAGEWAY'ER: Prinsesse Märtha Louise og hennes tilkommende, Ari Behn.
Foto: Sturlason / SCANPIX